Schrijf je regelmatig webteksten, dan kun je niet om het begrip SEO-teksten heen. Er valt hierover veel te lezen op internet en de meningen zijn verdeeld over hoe belangrijk SEO-teksten zijn. De een roept: ‘Zinvol!’ De ander: ‘Onzin!’ We gaan er hier met een genuanceerder oog naar kijken, zodat je webteksten straks nog beter uit de verf komen en goed vindbaar zijn.
Wat zijn SEO-teksten?
‘SEO’ staat voor ‘Search Engine Optimization’ (zoekmachine optimalisatie). Dit houdt in dat je teksten schrijft met het doel om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Bij het schrijven van SEO-teksten gaat het allang niet meer om het volstoppen van je tekst met één bepaald zoekwoord. Google doorziet dit eenvoudige foefje meteen en zorgt ervoor dat onprettig leesbare teksten vol zoekwoorden juist slecht scoren. De digitale technologieën blijven innoveren, dat betekent ook dat jij als tekstschrijver mee moet groeien. Hiervoor ben je bij Wijss aan het goede adres.
Google wordt steeds slimmer
Google leest niet alleen je teksten, maar begint ze als het ware ook steeds beter te ‘begrijpen’. De algoritmes worden regelmatig aangepast, zodat er steeds minder mogelijkheden zijn om Google voor de gek te houden. Google is bezig met het ontwikkelen van een Semantic Search en kan daardoor verbanden leggen tussen woorden. Goedlopende zinnen worden nu gemakkelijker herkend. Google streeft ernaar om betekenisvolle teksten bovenaan in de zoekresultaten te krijgen. ‘Semantic’ staat voor ‘betekenisleer’.
Wat betekent dit voor copywriters?
Deze ontwikkelingen zijn goed nieuws voor copywriters. Als copywriter wil je niets liever dan goedlopende teksten schrijven voor je doelgroep. Je wilt schrijven voor echte mensen en niet voor machines. Met deze nieuwe ontwikkelingen is dit gemakkelijker geworden. Je hoeft veel minder krampachtig het juiste zoekwoord in je tekst te verwerken. Het draait nu vooral om het onderwerp. Betekent dit dat SEO-teksten minder belangrijk zijn? Nee! De zoekwoorden zijn minder belangrijk geworden, maar er zijn allerlei andere factoren waar je op moet letten voor een goede vindbaarheid.
Waar op letten bij SEO-teksten?
De factoren waar je op moet letten bij het schrijven van SEO-teksten zijn erop gericht om je tekst duidelijker te maken. Het gaat om de volgende factoren:
Onderwerp
Richt je in je tekst niet op één zoekwoord, maar op één onderwerp. Schrijf op een natuurlijke manier, zodat het zoekwoord op een prettige manier in de tekst is verweven. Maak ook zeker gebruik van synoniemen en van meervoud en enkelvoud van de belangrijkste term.
Opbouw
Een belangrijk basisprincipe voor SEO-teksten is meteen to-the-point komen. Bezoekers willen meteen weten of ze op deze website de informatie vinden die ze zoeken. We noemen dit binnen de copywriting het schrijven in omgekeerde piramidevorm. De belangrijkste informatie staat bovenaan.
Structuur
Geef een webtekst een duidelijke opbouw; korte alinea’s met tussenkopjes en andere visuele ankerpunten, zoals opsommingen. Dit verhoogt de scanbaarheid van teksten. In één oogopslag ziet de lezer of de tekst hem biedt wat hij zoekt.
Conversie
SEO-teksten hebben altijd conversie tot doel; je wilt dat de bezoeker klant wordt. Schrijf daarom altijd toe naar het overtuigen van de bezoeker. Dit doe je bijvoorbeeld door de lezer aan het einde van de tekst te stimuleren om een online inschrijfformulier in te vullen.
Kortom; hoewel je bij het schrijven op de eerste plaats de lezer voor ogen houdt, blijft kennis van SEO heel belangrijk voor een goede vindbaarheid.