Lanceer je een nieuw product? Open je binnenkort je eigen zaak? Heb je een fantastische order binnengesleept? Dat mag wel in de krant. Letterlijk!
Om je product of dienst onder de aandacht te brengen, ga je natuurlijk los op social media en netwerk je je een slag in de rondte. Maar wat ook nog steeds goed werkt, is een persbericht. Omdat kranten-, tijdschrift- en webredacties overspoeld worden met persberichten, wil je dat jouw bericht eruit springt. Hoofdkraan.nl, platform voor ondernemers en zzp'ers, geeft je negen richtlijnen voor een ijzersterk persbericht.
1. Verstuur een persbericht omdat je nieuws hebt
Verstuur geen persbericht omdat je aandacht wilt of omdat het weer eens tijd is voor een persberichtje. Geen nieuws, geen persbericht. Als je al vier jaar hetzelfde doet, is dat geen nieuws. Als je na vier jaar een leuke samenwerking aangaat, wél. Pas op, verstuur je onnodige persberichten, dan laat een redactie ze al snel ongelezen.
2. Kies je vorm: nieuwsbericht of puntsgewijs
De ene vorm is niet beter dan de andere; ze zijn geschikt voor verschillende platformen. Handig, want media zijn in rap tempo diverser geworden.
-
De 'traditionele school' zegt: een persbericht moet kant-en-klaar over te nemen zijn. In deze variant heeft het persbericht de vorm van een nieuwsbericht. Perfect voor kanalen met een zakelijke of mainstream toon.
-
Onder het nieuwsbericht zet je je contactinformatie en extra gegevens: grafieken, de gedetailleerde agenda van een evenement, linkjes naar bronnen e.d. Deze extra informatie staat vaak onder een streep en wordt voorafgegaan door een zin als: noot voor de pers, niet voor publicatie. Zorg er in elk geval voor dat dit deel duidelijk gescheiden is van het nieuwsbericht. Want je wilt niet dat je 06-nummer in de krant komt, maar je wilt wel bereikbaar zijn voor journalisten die nog een paar vragen willen stellen om een goed stuk te kunnen schrijven.
-
De 'nieuwe school' zegt: geef ons maar puntsgewijs de hoofdlijnen.
-
Ook hierbij zet je onder de streep informatie die je niet in het uiteindelijke bericht geplaatst wilt zien.
-
Vooral websites die zich op een jong publiek richten, gebruiken een heel eigen stijl en toon, die behoorlijk afwijkt van die in veel persberichten. Om niet alles te hoeven herschrijven, krijgt zo'n redacteur liever de hoofdpunten om er snel zelf een verhaal van te maken.
-
Kies dus de vorm aan de hand van de kanalen die je wilt bereiken. Desnoods verstuur je twee persberichten: een nieuwsbericht naar traditionelere media en een puntsgewijze variant naar sites met een heel eigen stijl.
3. Schrijf 'oprolbaar'
Op-wát? Oprolbaar. Alsof de tekst op een rol papier staat die je uitrolt terwijl je leest. Een redactie moet al bij de eerste zin denken: “Dit is nieuws.” En meer willen weten.
Bovendien, een goed persbericht wordt vaak integraal overgenomen. En omdat veel mensen, zeker online, een tekst niet helemaal uitlezen, moet het belangrijkste bovenaan staan. Hoe verder naar beneden, hoe onbelangrijker of specialistischer de informatie. De juiste indeling is: wat/wie/waar, waarom, hoe, details. In die volgorde. Dat ziet er zo uit:
-
Pakkende kop (inclusief je bedrijfsnaam)
-
Inleiding (vetgedrukt) Waar gaat het over? Welk probleem los je op? (inclusief hoofdrolspeler(s) en hoofdlocatie)
-
Overige alinea's (steeds met tussenkopje) Wat is de aanleiding? Wat is de precieze invulling? Wie zijn er verder bij betrokken?
Met onderaan de details die te specialistisch zijn om in de lopende tekst te vermelden. In de lopende tekst schrijf je dan bijvoorbeeld 'meer cijfers onderaan dit bericht'. -
Contactgegevens Journalisten bellen liever dan dat ze mailen, omdat ze direct een antwoord willen. Zet daarom behalve je naam en e-mailadres ook je 06-nummer en dagen waarop je bereikbaar bent onder het persbericht. Nogmaals: vermeld dat die informatie niet voor publicatie bedoeld is.
4. Een goed begin is het halve werk
Een redactie krijgt vaak veel persberichten. Dus grijp meteen de aandacht. Deze tips gelden zowel voor een puntsgewijs als voor een traditioneel persbericht:
-
Een nieuwsbericht, en dus ook een persbericht, begint nooit met een tijdsaanduiding. Anders zou namelijk de hele krant volstaan met berichten die beginnen met 'Gisteravond is in Arnhem …' of 'Op 2 mei jongstleden …'. Bovendien is het een dodelijk saaie binnenkomer. Gek genoeg doet bijna iedereen het toch. Maar jij niet.
-
Haal in je beginzin de hoofdrolspeler of het onderwerp naar voren. Een emotioneel geladen toevoeging werkt ook goed. Dat kunnen een paar opgewekte woorden zijn, of juist een dramatisch feit, liefst direct gevolgd door de oplossing – jóuw oplossing. Zo'n opening maakt het bericht actief en daarmee aansprekender.
Bijvoorbeeld: Onder luid gejuich opende Guus Geluk gisteren de nieuwste horeca-aanwinst van Duckstad, [bedrijfsnaam]. Of: Driekwart van de inwoners van Duckstad heeft een uitkering. Willie Wortel gaat daar met z'n startup [bedrijfsnaam] verandering in brengen.Let op, als je het onderwerp vooraan plaatst, moet de zin wel actief blijven. Dus niet: De nieuwste horeca-aanwinst van Duckstad werd gisteren geopend door Guus Geluk.
5. Een tekst met spel-, stijl- en typefouten komt onprofessioneel over
Gebruik een spellingchecker en/of laat je bericht door iemand nalezen.
6. Mail of bijlage?
Nu ga je je bericht klaarmaken voor verzending. Maar zet je het bericht nou in een mailtje of voeg je een pdf bij? (Met je logo erop!) Het kan prima allebei: het hele bericht in het mailtje én een bijgevoegde pdf, bijvoorbeeld om naar te linken.
7. Stel een relevante perslijst op
Wat voor een landelijk dagblad geen nieuws is, kan dat voor een computervakblad wel zijn. Ga voor gerichte aandacht, niet (alleen) voor grote namen. Ken je niemand op de redactie? Bel eerst en vraag aan wie je je bericht het best kunt sturen. Krijg je alleen het algemene redactie-adres, verzoek dan in je mail het bericht door te sturen aan de juiste redacteur.
8. Bel erachteraan
Vraag of je persbericht goed terecht is gekomen en aan wie je je berichten voortaan kunt richten? En oh ja, je hoort het graag even als ze je bericht plaatsen.
9. De rol van de redactie
Als het bericht dan eenmaal is opgepikt, kan het resultaat tegenvallen. De tekst is niet naar je zin geredigeerd. Jij weet natuurlijk alles over je eigen bedrijf of product, maar bedenk dat je niet alles weet over lezers en doelgroepen. Denk niet: “Deze woordkeus dekt de lading niet, dus dit is geen goed bericht.” Een redacteur weet wat zijn of haar lezers willen lezen. Hoe gedetailleerd een bericht moet zijn en welk aspect van je product of dienst de nadruk krijgt, bepaalt de redactie.
Wordt je persbericht opgepikt? Dan heb jij je werk goed gedaan. Wordt het herschreven? Dan doet de redactie haar werk.
Toch hulp nodig bij het schrijven van je persbericht? Freelancers op Hoofdkraan.nl helpen je graag verder!