Het kiezen van een goede merknaam kan een lastige klus zijn. Waar moet je op letten bij het kiezen van een merknaam? Een goede merknaam zorgt ervoor dat je opvalt tussen de rest, dat je onthouden wordt en dat je herkend wordt door de doelgroep. Maar wat zijn de do’s en dont’s bij het kiezen van een merknaam?
Eigenschappen van een goede merknaam
Het allerbelangrijkste bij het kiezen van een merknaam, is dat de naam uniek is. Je wilt niet dat jouw merknaam wordt geassocieerd met een andere merknaam. Daarnaast is een goede merknaam:
-
Makkelijk uit te spreken
-
Makkelijk te onthouden
-
Makkelijk te lezen
Type merknamen
Er zijn verschillende type merknamen met ieder hun eigen voor-en nadelen. Hier volgen de 3 meest gebruikte type merknamen.
Familie merknamen
Deze merknamen ontstaan vaak door de eigen naam of doordat meerdere families samen een bedrijf oprichten. Deze merknamen hebben iets persoonlijks en zijn perfect voor personal branding. Het nadeel is dat de merknaam niks zegt over wat je doet als bedrijf en waar je voor staat.
Beschrijvende merknamen
Dit zijn merknamen die iets zeggen over het bedrijf en het soort product of dienst dat het bedrijf aanbiedt. Deze merknamen zijn makkelijk te onthouden en worden goed gevonden in zoekmachines. Het nadeel is dat de merknaam niet uniek is omdat er veel soortgelijke spelers in de markt zijn.
Afkortings merknamen
Deze merknamen zijn vaak uniek en makkelijk uit te spreken en te onthouden. Ze hebben veel potentie om succesvol te worden. Het nadeel is dat de merknaam lastig te vinden is in zoekmachines en het niets zegt over wat het bedrijf voor product of dienst aanbiedt.
Bescherm jouw merknaam
Heb je een merknaam gekozen? Check deze dan in het merkenregister of deze al bestaat. Let ook op vergelijkbare merknamen waar mogelijk verwarring over kan ontstaan.
Wil je jouw merknaam internationaal gebruiken? Check dan wat jouw merknaam in andere talen betekent en of het geen negatieve associaties oplevert. Daarnaast is het belangrijk om te weten of jouw merknaam ook als domeinnaam gebruikt kan worden.