Het was 1938 toen de Zwitserse chemicus en bergbeklimmer Franz Greiter, ernstig verbrandde door felle weerkaatsing van het zonlicht op de top van de Piz Buin op de Oostenrijks-Zwitserse grens. Het was een helse ervaring en hij zwoor een manier te vinden om de huid te beschermen tegen zonnebrand. Hij slaagde hierin en bracht acht jaar later het eerste zonnebrandproduct op de markt onder de naam Gletscher Creme. Meer dan een klein beetje bescherming bood het niet. Het product had een Sun Protection Factor van twee.
Het merk Piz Buin
Greiter was chemicus, wetenschapper en een uitzonderlijk zakenman. Hij startte zijn bedrijf in zonnebrandproducten en vernoemde het naar zijn grootste nachtmerrie: Piz Buin, de Oostenrijkse berg. Hij kwam in 1962 ook op de proppen met de welbekende SPF, Sun Protection Factor. Een term en standaard, die nog steeds gebruikt wordt tot op de dag van vandaag.
Verschillende doelgroepen
Greiter was echter niet de enige, die op zoek was naar een product dat bescherming zou bieden tegen de uv-straling van de zon. Ook de Amerikaanse apotheker, Benjamin Green werkte tijdens de Tweede Wereldoorlog aan een middel om Amerikaanse soldaten, die in de Stille Zuidzee opereerden te beschermen. Hij noemde zijn middel Red Vet Pet. Rode vaseline, een zalf op basis van petroleum. Het was aanvankelijk een onaangenaam goedje om aan te brengen, maar de firma Coppertone kocht het patent en commercialiseerde het middel.
Houd rekening met een veranderende doelgroep
Piz Buin en Coppertone laten zien dat zonnebrandcrème van oudsher specifieke doelgroepen kende, maar door maatschappelijke ontwikkelingen werd de markt voor deze middelen sterk vergroot.
Tot de Tweede Wereldoorlog was een witte huid de norm, want een witte huid liet zien dat je je dagen binnen spendeerde en dus niet buiten op het land hoefde te werken. Gegoede burgers hadden daarom altijd een parasol bij de hand als ze wel een uitstapje in het zonlicht maakten. Als er onverhoopt toch een bruin tintje op de huid was ontstaan, dan werd dit opgelost met wit poeder, zowel bij mannen als vrouwen. Na de Tweede Wereldoorlog tot op de dag van vandaag, vinden mensen een bruine tint mooi en gezond staan. Zij zoeken de zon dan ook juist op en hebben steeds meer behoefte aan die zonnebrandcrème, waar vroeger alleen soldaten en bergbeklimmers mee liepen.
Zo zie je maar dat je zo goed mogelijk in je glazen bol moet kijken, bij het kiezen van een merknaam. In de minder nabije toekomst is je doelgroep wellicht vele malen groter, dan je ooit had kunnen denken.