Toen ik twee jaar geleden startte met mijn biografiebureau dacht ik alleen maar aan schrijven. Oké, ook aan interviewen en schaven en structureren, maar in mijn beleving was het boek af nadat de laatste letter op papier stond. Ik stond helemaal niet stil bij de vormgeving van het geheel. Dat kwam later pas was mijn idee. Een detail, net zoals het drukwerk, waar je je pas zorgen om hoeft te maken als het zover is. Voor mijn eerste biografie had ik alleen het ontwerp van de cover voor weinig geld uitbesteed. Voor het binnenwerk had ik mijn eigen Adobe-houtjetouwtje-skills aangewend. Inmiddels doet het boek pijn aan mijn ogen.

"Voor het binnenwerk had ik mijn eigen Adobe-houtjetouwtje-skills aangewend."

Op basis van dat eerste boek, zou ik mezelf niet eens inhuren. Het is natuurlijk goed, grappig en treffend geschreven, maar wie komt daar achter, als het eruit ziet als knutselwerk van een middelbare scholier? Gek genoeg vond ik het er twee jaar geleden helemaal niet zo slecht uitzien. Voor mijn ongetrainde oog was het goed en ook de klant had blijkbaar niet echt oog voor design. De gemiddelde boekomslag is voor menig persoon niet meer dan de optelsom van een plaatje en een titel. En als de klant er blij mee is, waarom zou ik het ingewikkelder maken dan dat?

Het is natuurlijk goed, grappig en treffend geschreven, maar wie komt daar achter, als het eruit ziet als knutselwerk van een middelbare scholier?

Dus ik vroeg me af: Hoeveel aandacht en geld moet ik besteden aan grafisch design als mijn klant daar niet per se oog voor heeft? Of heeft hij er misschien geen bewust oog voor, maar heeft het onbewust wel invloed? Al snel kwam ik tot de allesbepalende conclusie. Deze gedachten over grafisch design waren ook rechtstreeks toepasbaar op mijn eigen beroep. Als ik kwaliteit afhankelijk maak van het inschattingsvermogen van de klant dan kan het volgende levensverhaal ook evengoed geschreven worden door die leuke vrijwilliger in het bejaardentehuis.

Als ik kwaliteit afhankelijk maak van het inschattingsvermogen van de klant dan kan het volgende levensverhaal ook evengoed geschreven worden door die leuke vrijwilliger in het bejaardentehuis.

Gelukkig ben ik mezelf en de klant vanaf dat moment serieuzer gaan nemen. Als je een product verkoopt dan wil je dat alles zo goed mogelijk is. Ik werk daarom vanaf nu samen met een goede vormgever en de voorwaarde is dat we allebei blij zijn met het eindresultaat. Natuurlijk hebben we gradaties in kosten en mogelijkheden aangebracht. Een klant kan kiezen voor een standaardontwerp of voor maatwerk. Twee opties met verschillende kosten. Maar beide varianten staan trots geëtaleerd in mijn boekenkast, zonder dat mijn ogen er onder hoeven te lijden.