Zeg eens eerlijk, freelance tekstschrijver, illustrator, vormgever... Hoe vaak heb jij de afgelopen jaren je uurtarieven verhoogd? Gek eigenlijk, want je zou zeggen dat je door de jaren heen, dankzij ervaring en misschien ook wel scholing, beter bent geworden. Stom eigenlijk dat je besteedbaar inkomen er zelfs op is achteruit gegaan, want de inflatie heeft er ieder jaar een beetje van afgesnoept.
Ga voor het gemak uit van 3% inflatie
Goed. nu we hebben vastgesteld dat dat uurtarief omhoog moet, laten we beginnen met een inflatiecorrectie. Om er in ieder geval niet op achteruit te gaan, moet jouw uurtarief met 3% omhoog. Voel je hier niet bezwaard over. Alles wordt ieder jaar duurder. De trein, een pak melk, de huurprijzen. En omdat alles duurder wordt, moet jij ook duurder worden, want jij moet die prijsstijgingen op kunnen vangen in je portemonnee.
De prijs van ervaring
Je gaat er nu in ieder geval niet op achteruit. Maar zou je het niet verdienen om er een beetje op vooruit te gaan ook? Je hebt een heel jaar lang (of langer) klanten naar tevredenheid geholpen en met ieder uur ben jij ook weer een beetje beter geworden. Ervaring heet zoiets. Daar heeft jouw eerstvolgende klant of jouw bestaande klant bij een nieuwe opdracht baat bij en daar mag hij best voor betalen. Krik dat uurtarief dus nog maar een beetje omhoog.
Uiteindelijk plukt jouw klant de vruchten van jouw opleiding
Zoals een brave freelancer betaamd, heb jij ook dit jaar weer geïnvesteerd in jouw ontwikkeling als tekstschrijver, vormgever, programmeur of marketeer en een opleiding gevolgd. Jij kan jouw klant nu nog beter, efficiënter en vindingrijker van dienst zijn. Dat rechtvaardigt dat laatste beetje prijsstijging wel toch?
En wat als iedereen me keihard uitlacht?
Je ziet jezelf misschien niet als ondernemer, maar je bent het wel. Je moet voor jezelf opkomen en zelfvertrouwen hebben. Als jij naar tevredenheid je opdrachten uitgevoerd hebt het afgelopen jaar, dan nemen jouw (potentiële) klanten je alleen maar extra serieus als jij daar een serieuze prijs voor vraagt. Vergeet niet: je kwaliteit wordt ook afgelezen aan je prijs.
Dus hoppakee prijzen omhoog?
Voor nieuwe klanten kun je je prijzen zonder pardon omhoog schroeven. Pas je website en flyers aan en heb vertrouwen dat je het waard bent. Met bestaande of terugkerende klanten kun je in gesprek gaan. Simpelweg een factuur sturen met verhoogde tarieven is niet zo netjes. Leg uit dat per 1 januari 2018 je prijzen op basis van inflatie, scholing en ervaring een x percentage omhoog gaan. De meeste opdrachtgevers zullen hier niet heel erg van schrikken. Ze zijn zelf ook ondernemer. Zij hebben ook prijzen. Hooguit moet je na een kleine onderhandeling er bij de eerste opdracht een paar uurtjes gratis werk tegenaan gooien, maar vanaf dat moment is de toon en het nieuwe uurtarief wel gezet.