Nederland slaat massaal aan het freelancen. Zo blijkt uit cijfers van het CBS. Op dit moment telt Nederland ruim 880.000 ZZP’ers en de verwachting is dat dit aantal in 2015 zal groeien tot maar liefst 950.000 ZZP’ers. Niet zo gek als je je bedenkt dat zelfstandigen gelukkiger zijn, minder last hebben van stress en plezier hebben in hun werk. Dat wil jij toch ook?

Maar hoe doe je dat: freelancen? Waar begin je? Wat komt er allemaal op je af? En misschien nog wel het belangrijkste: hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf succesvol wordt? Wij helpen je graag. Daarom biedt Hoofdkraan.nl 10 praktische tips om 2015 ondernemend en succesvol van start te gaan.
 

1. Een goed begin is het halve werk

Je eigen bedrijf begint met te weten wat je als ZZP’er te bieden hebt. Wat maakt jouw producten / diensten anders dan die van je concurrenten? En waarom zal jouw doelgroep voor jou kiezen? Denk bij het beantwoorden van deze vragen ook aan jezelf. Jouw persoonlijkheid, je netwerk, je bereidheid om net dat stapje extra te doen, de service die je kunt leveren, je flexibiliteit. Al deze onderdelen dragen bij aan jouw onderscheidende vermogen als ZZP’er.

Veel ZZP’ers hebben dit onderscheidende vermogen in hun hoofd zitten. Toch adviseren wij om alles te documenteren in een business plan. Zo heb je een goed uitgangspunt, een houvast en een naslagwerk in één. Daarnaast word je gedwongen ook naar de financiële kant van je onderneming te kijken. Welke investeringen moet je doen? En hoeveel producten moet je minimaal verkopen om break-even te spelen? Belangrijke informatie die door het enthousiasme van het ondernemen nog wel eens wordt vergeten.
 

2. Heb je ZZP administratie op orde

Misschien niet het leukste onderdeel van ondernemen, maar een goede administratie is een must voor iedere zelfstandige. Zorg dat je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, zodat je in het bezit bent van een BTW nummer. Vraag een VAR verklaring (= verklaring arbeidsrelatie) aan bij de belastingdienst. Hier kunnen opdrachtgevers naar vragen en het staat wel zo professioneel als je direct kunt aangeven dat je deze in je bezit hebt. Sluit een arbeidsongeschiktheidsverzekering af, zodat je in de toekomst niet voor vervelende verrassingen komt te staan.

En dan heb je nog je eigen ZZP administratie. Hoeveel komt er maandelijks binnen, wat gaat eruit? Kun je jezelf een salaris toekennen? Met welke kosten moet ik rekening houden? Zorg dat je onderneming financieel gezond is en voldoet aan de wettelijke eisen van een ZZP administratie. Je kunt er natuurlijk voor kiezen dit zelf te doen. Uitbesteden aan een boekhouder of accountant is ook een optie. Ben je dan echter wel bewust van de kosten.
 

3. Stel een klantendatabase op

Hoe meer je weet van jouw (potentiële) opdrachtgevers, des te beter. Houd daarom klantenlijsten bij met contactdata van je huidige, potentiële en ‘oude’ opdrachtgevers. Vul deze data aan met contactmomenten, reacties en opdrachtinformatie. Op deze manier heb je een goed overzicht en leer je van je klanten. Je weet nooit wanneer dit van pas komt!
 

4. Zorg dat opdrachtgevers jou kunnen vinden

Jij bent het gezicht van je onderneming. Het is daarom belangrijk dat je online goed gevonden wordt. Je publieke profielen op sites als LinkedIn en ZZP netwerk Nederland moeten volledig en consistent worden ingevuld en bijgehouden. Op deze manier kunnen niet alleen opdrachtgevers, maar ook collega freelancers je eenvoudig vinden.
Op Hoofdkraan.nl kun je zelfs gebruik maken van gerichte zoekwoorden in je publieke profiel zodat jouw profiel hoger scoort in de Google rankings. Maak gebruik van deze middelen om je eigen vindbaarheid te verhogen.
 

5. Zorg dat opdrachtgevers je producten / diensten kunnen vinden

Opdrachtgevers willen voorafgaand aan een samenwerking meer weten over de producten / diensten die je levert. Maak jezelf kenbaar, door een logo te laten maken, een professionele website of een App. Op je eigen website heb je de mogelijkheid om productinformatie kwijt te kunnen, referenties te tonen, veel gestelde vragen te beantwoorden en contactgegevens te verstrekken. Daarnaast werken business pagina’s binnen Social Media, als LinkedIn, Twitter en Facebook om de dialoog met (potentiële) klanten te stimuleren.
 

6. Promoot je producten en diensten

Klanten krijg je niet zomaar, daar moet je werk van maken. Welke middelen je inzet hangt af van de markt waarin je opereert en de producten / diensten die je aanbiedt. Een middel waar je aan kunt denken is het inzetten van Content Marketing. Onderhoud een blog of nieuwssectie op je website waarin je branche gerelateerde informatie deelt met (potentiële) opdrachtgevers en geïnteresseerden. Zo toon je je expertise en houd je het contact warm. Ook het verstrekken van e-books en infographics vergroten de zichtbaarheid van jouw bedrijf.
Heb je nieuws te melden? Schrijf dan eens een persbericht en verstuur deze naar gerenommeerde persbureaus. Een eventuele plaatsing helpt om je bekendheid en toegevoegde waarde in de markt te vergroten. Een andere manier om potentiële klanten naar je website te trekken is het inzetten van Google AdWords. Stel een campagne op met voor jou relevante zoekwoorden en beïnvloedt je zichtbaarheid binnen Google.
 

7. Maak waar wat je belooft

Formuleer wat jouw klantbeloften zijn en maak deze kenbaar. Op deze manier weten opdrachtgevers wat ze van je kunnen verwachten. Hoe concreter je de beloften maakt, des te groter de kans dat opdrachtgevers voor jou kiezen. Het is vervolgens aan jou om deze beloften waar te maken. Lukt dat, dan heb je tevreden klanten, overstijg je ze dan leg je een goede basis voor een lange termijn relatie.
 

8. Onderhoud je klantendatabase

Het binnenhalen van opdrachtgevers kost tijd en energie, maar eenmaal binnen is het van belang een relatie met je klanten op te bouwen. Zorg ervoor dat er geregeld contactmomenten zijn met jou en je klanten. Bijvoorbeeld door ze toe te voegen aan je nieuwsbrieven bestand of door ze informatieve tweets te sturen. Beantwoord ook tijdig e-mails en stuur reminders voor openstaande vragen. Op deze manier blijf je top-of-mind bij je opdrachtgevers.
 

9. Netwerken, netwerken, netwerken

77% van de freelancers vindt een opdracht via zijn of haar eigen netwerk. Een zeer belangrijke bron dus, die je goed moet onderhouden. Net als bij alle relaties gaat het om geven en nemen. Ben bereid je netwerk van advies te voorzien, zodat zij in de toekomst bereid zijn iets aan jou te geven. Vraag je netwerk om hulp en houd hen op de hoogte van je bedrijfsontwikkelingen. En ook voor je netwerk geldt dat het niet gaat om de kwantiteit maar om de kwaliteit. Wees dan ook kritisch met wie je connect op LinkedIn of aan wie je een nieuwsbrief stuurt.
 

10. Vraag referenties

Opdracht afgerond? Vraag om een referentie. Opdrachtgevers geven zelden vanuit zichzelf een aanbeveling, dus houd hier het heft in handen. Naast opdrachtgevers kun je ook denken aan oud-collega’s, mede cursisten of voormalige werkgevers om een referentie aan te vragen.
Plaats deze referenties vervolgens op je website, je LinkedIn profiel en voeg ze toe aan je CV. Op deze manier versterk je je profiel, ben je beter vindbaar en krijgen potentiële klanten een volledig beeld van jou.


Bronnen:
*http://www.ikwordzzper.nl/landelijk/zzp-kennisbank/cijfers-en-kengetallen/wat-zijn-de-zzp-kengetallen-volgens-het-cbs
*http://www.nu.nl/zzp/3728084/zzper-gelukkiger-als-zelfstandige.html
*http://www.zipconomy.nl/2014/03/zelfstandige-professional-gelukkiger-dan-in-vast-dienstverband/
*http://www.klantbeloften.nl/