Je bent al jaren professioneel fotograaf en je hebt er altijd van kunnen rondkomen, maar de laatste jaren is er wat veranderd. Fotografie is populairder dan ooit en door digitale camera’s en steeds beter wordende mobiele camera’s kan tegenwoordig iedereen fotograferen. Hoe onderscheid je je van de massa en laat je zien dat kwaliteit toch dat beetje extra waard is?
Ook fotografen moeten aan SEO denken
Ben je wel bekend genoeg? Een goed begin deze vraag, want als dat niet het geval is, dan blijft het eeuwig ‘lekker’ rustig. Waar je klanten zich ook bevinden, een website is essentieel en ook fotografen moeten aan SEO (zoekmachine optimalisatie) denken. Als jij onderaan dat lijstje met tienduizenden fotografen bungelt, dan word je natuurlijk niet gevonden.
Zorg voor een sterk portfolio
Eenmaal gevonden, dan is de koop nog niet gesloten. Ben je aantrekkelijk en onderscheidend genoeg en past jouw werk bij het deelterrein waar jouw potentiële opdrachtgever naar op zoek is? Als jij bijvoorbeeld gespecialiseerd bent in portretten, dan zal je minder snel een opdracht voor een interieur shoot krijgen. Voorwaarde voor een nadere kennismaking is dus dat je een portfolio hebt en dat deze proeve van vakbekwaamheid een sterke onderbouwing is van wat je wilt zijn en wilt verkopen.
Mond-tot-mond reclame
Mensen hechten zeer aan de mening van anderen die jouw fotografie al hebben ingekocht. Het doorvertellen van ervaringen vindt plaats via de talloze recensie-kanalen zoals bijvoorbeeld Facebook, Google+ en Hoofdkraan. Deze beoordelingen moeten goed gemanaged worden, want slechte pers is dodelijk voor je business.
Houd gedurende al je opdrachten die steengoede recensie die je aan het eind graag wilt hebben voor ogen. Maak goede afspraken en communiceer goed. Het is belangrijk te weten welke doelen je opdrachtgever voor ogen heeft met jouw fotografie, zodat je het best mogelijke werk kan leveren. Praat ook al vroeg over de recensie die je nodig hebt en verleid hem of haar op een luchtige manier later een beoordeling te schrijven.
Denk ook aan offline marketing
Gebruik ook offline kanalen! In 2016 kreeg ik een belangrijke opdracht doordat een communicatiemedewerker van een ministerie mijn auto zag en via de reclame op de achterklep mijn bedrijfsnaam en telefoonnummer kon noteren. Simpel en low tech zo’n autoreclame, maar altijd zichtbaar en dus doeltreffend.
Wees geloofwaardig
Passie en authenticiteit zijn onmisbare eigenschappen die je aantrekkingskracht en geloofwaardigheid bevorderen. Als je zelf plezier in je werk hebt, een eigen stijl laat zien en sprekende voorbeelden hebt, dan zullen opdrachtgevers met plezier met jou in zee gaan.
De prijs die je rekent vormt meestal het minste bezwaar. Als een opdrachtgever er eenmaal van overtuigd is dat hij jou moet inhuren en niemand anders dan wordt een redelijk tarief graag betaald. Reken niet te weinig. Je houdt het anders niet lang vol en het tast ook je geloofwaardigheid aan. Als jij jezelf niet serieus neemt, dan doet een ander dat ook niet.