Stel je voor, je staat midden in een schitterende ruimte – bijvoorbeeld je eigen onderneming - met in je handen je vertrouwde fototoestel. Natuurlijk fotografeer je van alles, maar hoe meer foto’s je ziet, hoe meer het gevoel je bekruipt dat ze tekort schieten. Het zijn steeds maar delen van het geheel, stukjes van het gevoel wat je juist in samenhang en in één keer aan je klanten wilt overbrengen. Wanhoop niet! De digitale fotografie en de mogelijkheden voor softwarematige nabewerking zijn inmiddels zover gevorderd dat deze ambitie volledig binnen handbereik is.
Laat jouw klant de ruimte ervaren
Het omringende in één keer en in samenhang in beeld brengen wordt vaak 360-graden of panoramafotografie genoemd. Deze methode biedt vooral meerwaarde als je je klanten of opdrachtgevers indringend wilt laten zien wat zij kunnen verwachten van de ruimte die je aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan een enkele kamer, een zalencomplex of aan een theater. Maar ook een nog kleinere ruimte, zoals het interieur van een auto, is zeer geschikt. Dankzij 360-graden fotografie, kan een klant via een beeldscherm of een VR-bril het gevoel krijgen midden in de ruimte te zijn. Heel handig, want jouw klant kan nu jouw ruimte ervaren, zonder dat hij daadwerkelijk aanwezig hoeft te zijn.
Cilindrisch of sferisch panorama
De kans is groot dat jouw vertrouwde digitale fototoestel geschikt is voor dit type fotografie. Je kan immers met iedere moderne camera tamelijk simpel vanuit één standpunt je volledige omgeving fotograferen. Je moet daarbij wel heel secuur zorgen dat je geen enkel stukje overslaat. Sterker nog, de foto’s die op elkaar aansluiten laat je een stukje overlappen. Zo kan je bij de nabewerking de puzzel van losse foto’s vrij eenvoudig tot een geheel smeden.
Je hebt verschillende opties: het cilindrisch panorama is een uit losse opnames samengestelde rondblik, parallel aan de grond. Je neemt dan bij het fotograferen maar een klein deel van de grond of vloer en van de lucht of het plafond mee. Naar boven en naar beneden kijken is dus niet mogelijk bij een cilindrisch panorama. Wil je dat wel, dan moet je ook opnames maken van de grond en de lucht. Na het stitchen (zo wordt het aaneenrijgen van de losse opnames genoemd) heb je dan een sferisch panorama.Bij het zien van een sferisch panorama sta je als kijker als het ware in het centrum van een bok. De van binnen gefotografeerde ruimte die je rondom en van boven tot onder in beeld hebt gebracht is volledig zichtbaar. Eigenaardig detail: je bent er zelf niet, want als je naar beneden kijkt zie je geen schoenen, geen voeten en geen benen! Alsof je onzichtbaar boven de grond zweeft.
Nog dichterbij de aankoop van jouw product
360-graden fotografie is zakelijk bij uitstek toepasbaar bij digitale promotie via websites en social media. Naast klassieke foto’s en video kun je je klant hiermee op voorhand een realistisch voorproefje geven van de hotelkamer die hij boekt, het zalencomplex dat hij huurt of van de auto waar hij van droomt. De digitale omgeving zorgt er bovendien voor dat de klant zelf controle heeft; hij bepaalt waarheen hij zijn blik richt, hoe lang hij naar onderdelen van de ruimte kijkt en waar hij op inzoomt. De stap naar de aankoop van jouw product wordt zo weer een stukje kleiner gemaakt.