Het schrijven van een boek levert ondernemers en professionals veel op. Van een hogere expertstatus tot gratis media-aandacht. En van nieuwe klanten tot volop onverwachte kansen. Een goede boekpromotie draagt bij aan dit succes. In deze blog zeven manieren om je boek in de spotlights te zetten, zonder dat het je geld kost.
Word columnist of gastblogger
Bied je aan als columnist bij een blad op jouw vakgebied. Of de digitale variant: als gastblogger op een site waar jouw doelgroep komt. Zorg dat je bij elke bijdrage informatie over jezelf mag opnemen (bijvoorbeeld in een biobox, zoals onder deze blog). Daarbij vermeld je natuurlijk ook je boek.
Schrijf een persbericht
Schrijf een persbericht en bezorg dat in de mailbox van interessante journalisten. Al denkt er maar één: ‘leuk, daar kan ik wel wat mee’, dan bereik je meteen een grote groep potentiële kopers. Probeer in je persbericht in te haken op de actualiteit. Dat vergroot je kansen.
Plaats een boektrailer op social media
Maak een boektrailer en plaats die op plekken waar je doelgroep komt. Bijvoorbeeld op je website, op YouTube, Facebook en andere sociale media. Maak het filmpje makkelijk vindbaar voor de potentiële lezer door het relevante tags mee te geven.
Geef gratis een hoofdstuk weg
Delen is vermenigvuldigen! Geef (digitaal) één hoofdstuk van je boek gratis weg om de interesse van je lezers aan te wakkeren. Natuurlijk vertel je erbij hoe en waar ze daarna het volledige boek kunnen bestellen.
Geef lezingen
Ga lezingen geven! Als er iets veel oplevert, dan is het wel de combinatie boek en lezing. Na een interessante presentatie – als auteur ben jij de expert – verkoopt een boek zichzelf. Naast de voordelen op lange termijn, verdien je zo ook direct aan de boekverkoop. Je kunt je zelfs laten betalen voor het geven van de lezing.
Maak mensen nieuwsgierig
Creëer buzz rond je boek op de sociale media. Verloot een boek op je Facebookpagina. Laat op LinkedIn twee boekomslagen zien en vraag je volgers welke ze het beste vinden. Of geef een twursus (Twitter-cursus) rond het onderwerp van je boek. Mensen nieuwsgierig maken en bij je boek betrekken is veel leuker dan ze domweg reclame sturen. Het levert je bovendien veel meer op, zeker als ze hun enthousiasme met anderen gaan delen.
Stuur exemplaren naar NBD Biblion
Verzend twee exemplaren van je boek naar NBD Biblion. Dit is dé manier om bestellingen van bibliotheken te krijgen. Deze organisatie schrijft een recensie, op basis waarvan de afzonderlijke filialen besluiten of ze je boek in hun aanbod opnemen. Valt de beslissing positief uit? Dan levert dat directe verkoop op, plus een vergoeding voor elke keer dat je boek daarna wordt uitgeleend.