Zoekwoorden zijn ontzettend belangrijk om als bedrijf goed gevonden te worden in zoekmachines zoals Google. Met de juiste zoekwoorden op jouw website of blog wordt je hoger gerankt in zoekmachines en zullen jouw potentiële klanten jou beter kunnen vinden. Maar hoe kies je de juiste zoekwoorden?
Vaste zoekwoorden
Vaste zoekwoorden zijn zoekwoorden die jouw als bedrijf het beste omschrijven. Het zijn zoekwoorden die je bepaalt aan de hand van jouw kernwaarden- en activiteiten. Ben je een grafisch vormgever in Utrecht? Dan zijn bijvoorbeeld grafisch vormgever Utrecht, grafisch design Utrecht en ontwerpbureau Utrecht de juiste zoekwoorden. Het zijn zoekwoorden die je gebruikt voor teksten die vast op jouw website staan zoals de Over pagina en de Diensten pagina.
Variabele zoekwoorden
Variabele zoekwoorden zijn zoekwoorden die jouw content het beste omschrijven. Het zijn zoekwoorden die je bepaalt aan de hand van de content die je creëert zoals een blog, foto of video.
Iedere keer als je nieuwe content creëert, denk je na over de zoekwoorden die je gebruikt. Schrijf je een blog over een stedentrip naar Rome? Dan zijn bijvoorbeeld weekend weg Rome, stedentrip Rome vliegtuig en stedentrip Rome tips de juiste zoekwoorden. Wanneer je een foto of video toevoegt aan het blog dan is het ook belangrijk om de foto het juiste zoekwoord te geven. Zoekmachines kunnen foto’s of video’s niet lezen, maar de tekst erachter wel.
Waar zoekt jouw doelgroep op?
Vaak kies je zoekwoorden die voor jou het meest relevant zijn. Het zijn zoekwoorden waar jij graag op gevonden wilt worden. Maar zijn dit ook de zoekwoorden waar jouw doelgroep op zoekt? Als we kijken naar het voorbeeld van de grafisch ontwerper in Utrecht, dan kan het heel goed zijn dat de doelgroep op logo ontwerpen Utrecht zoekt. Wanneer je in Google Adwords een zoekwoord intypt dan zie je helemaal onderaan ‘zoekwoorden gerelateerd aan’ staan. Het is belangrijk deze zoekwoorden te checken en wanneer relevant op te nemen in je tekst.
Is een zoekwoordenonderzoek nodig?
Ja, een zoekwoordenonderzoek is nodig. Het hoeft geen uitgebreid onderzoek te zijn maar het is wel aan te raden om voor iedere tekst die je op jouw website of blog plaatst goed na te denken over de juiste zoekwoorden. Zo zorg je ervoor dat iedere tekst goed gevonden wordt door jouw doelgroep in de zoekmachines.