Je hebt gekozen voor 360 graden fotografie. Je hebt verbluffende panoramafoto’s van je onderneming gemaakt en deze goed zichtbaar op de website gezet. Je klanten kunnen nu direct via hun smartphone, tablet of PC in je onderneming rondkijken. Succes gegarandeerd! Toch?
Panoramafotografie, oftewel 360 graden fotografie, inzetten bij de online marketing van je bedrijf is vaak een slimme zet, maar er zijn een aantal do’s and don’ts waar je rekening mee moet houden. Met behulp van deze tips moet het helemaal goedkomen:
-
Meta-tip: regel zo veel mogelijk vooraan in het proces. Achteraf corrigeren of gedeeltelijk opnieuw doen leidt vrijwel altijd tot kwaliteitsverlies en zeker tot inefficiëntie. Dus ook tot meer inspanning en hogere kosten.
-
Kijk heel kritisch rond in je organisatie. Zorg voor een spik en span omgeving waarin alleen zaken voorkomen, die passen bij de uitstraling van je onderneming. Geen persoonlijke items van personeel, papier op de vloer, kapotte lampen, ongewassen ramen, watervlekken in het tapijt etc. Gezonde planten en frisse bloemen daarentegen werken prima.
-
Personeel in beeld is een keuze. In een dienstverlenende onderneming, bijvoorbeeld een restaurant, kan dit de hoge graad van servicegerichtheid van het bedrijf onderstrepen. Denk bijvoorbeeld aan een barman die op de achtergrond het glaswerk poetst en tegen het licht houdt. Subtiel laat je weten: wij zijn precies en wars van smetjes. Alles tip top voor u, beste klant.
-
Het licht is vaak ongelijkmatig verdeeld in bedrijven. Doe daarom alle verlichting aan. Dat nivelleert de plekken waar overvloedig daglicht binnen valt met het schaarsere licht in de verder naar binnen gelegen ruimtes.
-
Met HDR-opnametechniek (high dynamic range) krijg je de belichting van de panorama’s nog gelijkmatiger. Zodanig zelfs dat zowel de donkerste delen van de ruimtes als de zonnige buitenomgeving van het bedrijf, zichtbaar door de vensters, goed belicht in beeld worden gebracht.
Pas wel op met HDR. Als dit effect te zwaar wordt ingezet krijgt het een clownesk en ongeloofwaardig kleurenpalet. -
Panorama’s worden in delen opgenomen en in de nabewerking op de computer samengevoegd tot een naadloos geheel. Om een mooi gelijkmatig totaalbeeld te krijgen, helpt het als de afzonderlijke opnames qua belichting vrijwel identiek zijn. Dit bereik je door de camera-instellingen die hiervoor cruciaal zijn een vaste waarde te geven.
-
Hoewel je met een smartphone tegenwoordig best aardige panorama’s kunt maken, zijn de mogelijkheden beperkter en moet je je afvragen of dit de kwaliteit is die je voor ogen hebt. Je kunt meestal beter met goede fotoapparatuur vanaf een statief werken. Je krijgt zo scherpere opnames die ook bij vertoning op grotere beeldschermen overeind blijven.
-
Gebruik een groothoeklens. Je pakt dan veel beeld in een enkele opname waardoor je om een panorama samen te stellen minder losse opnames nodig hebt.
-
Het punt dat recht onder het statief ligt is vaak een uitdaging. Dat valt buiten het bereik van je groothoeklens, dus je moet een oplossing vinden om dit zwarte gat in het panorama te vullen. Je kunt in bijvoorbeeld Photoshop een ronde patch met tekst invoegen of delen van de naastgelegen vloer ‘klonen’ en gebruiken als vulling. De toeschouwer lijkt dan boven de grond te zweven en kan 360 graden rondom kijken.
-
Als je meerdere panorama’s wilt maken, maak ze dan allemaal op dezelfde dag. Je vermijdt dan storende discontinuïteit in de serie. Je wilt bijvoorbeeld niet dat het uitzicht op een groene tuin plotseling verandert in een wintertuin met sneeuw.
Volg je deze 10 ‘geboden’, dan is een positieve shock and awe ervaring bij bestaande en nieuwe klanten gegarandeerd!