Zie jij ook soms door de bomen het bos niet meer? Door de sterke toename van on- en offline mediakanalen en advertentiemogelijkheden weten veel zzp’ers niet goed hoe ze het adverteren aan moeten pakken. Het is echter niet ingewikkeld, zolang je de volgende stappen doorloopt.
Wat is je boodschap?
Bepaal voor jezelf goed wat de boodschap wordt en hoe je die op een passende en pakkende wijze gaat presenteren (inhoud en vormgeving).
Wie is je doelgroep?
Breng voor jezelf duidelijk in beeld op welke doelgroep(en) je je gaat richten.
Welke mediakanalen zijn geschikt
Onderzoek welke mediakanalen het meest geschikt zijn om je advertentie goed onder de aandacht van je doelgroep(en) te brengen. Met wat speurwerk kun je het bereik en de attentiewaarde van de diverse media achterhalen.
Wat is je budget?
Stel voor jezelf een realistisch budget vast dat aansluit op wat je wilt bereiken met je advertenties. Probeer niet omwille van de kosten in een te kleine ruimte veel te veel informatie wilt proppen. Zo verliest een advertentie op voorhand al zijn kracht en is het weggegooid geld. Als je met een vast advertentiebudget werkt, bouw daar dan altijd een post ‘onvoorziene kosten’ in. Dat potje is handig voor die momenten dat er plotseling een extra advertentiebehoefte ontstaat (denk aan vacatures) of als er een interessant voorstel van een advertentieverkoper voorbij komt waar je simpelweg geen nee tegen kunt zeggen.
Gebruik een mediaplanning
Wil je frequenter adverteren, werk dan met een mediaplanning waarin je bepaalt binnen welk budget en op welke momenten je via welke media een bepaalde boodschap gaat communiceren. Zet daarbij steeds tijdig een reminder in je agenda, zodat er voldoende tijd is om de advertentie de juiste invulling en uitstraling te geven.
Meet het succes van je advertenties
Meet de respons op de advertentie. Dat kan bijvoorbeeld door na het verschijnen van de advertentie de statistieken van de website bij te houden, door een actie aan de advertentie te koppelen of door bij reacties na te vragen hoe men bij jou terecht is gekomen.
Adverteren moet zichtbaar resultaat opleveren
Kortom, maak altijd een duidelijke advertentieplan en houd je daar aan. Weet en meet wat je doet en houd bij wat wel of niet gewerkt heeft. Zo kun je iedere keer doeltreffender te adverteren. Daag jezelf uit om steeds meer rendement te halen uit hetzelfde of zelfs een lager reclamebudget. Adverteren moet zichtbaar resultaat opleveren, anders kun je je de kosten beter besparen.