Natuurlijk wil jij het liefst alleen maar originele foto’s van de hoogste kwaliteit op je website, maar dat is lang niet altijd een realistische wens. Het zou behoorlijk vertragen als je voor iedere spontane blogpost een fotograaf zou moeten inschakelen. Een dure optie ook! Gelukkig bestaan er stockfoto’s. Foto’s op voorraad, die je direct gratis of tegen betaling uit een online beelddatabase kan downloaden. Samen met de rest van de wereld. Hoe kijken mensen tegen stockfoto’s aan en wanneer kun je beter kiezen voor wat duurdere stockfoto’s of foto’s laten maken? Hoofdkraan.nl raadpleegde een aantal van haar freelancers om antwoorden te krijgen op deze prangende vragen.

Wat denk je bij een website met uitsluitend stockfoto's?

Onpersoonlijk en daarom oninteressant is het meest gehoorde antwoord op deze vraag. Bij het woord stockfoto denken we allemaal aan die Amerikaanse dame met haar sprankelende gebit en dat headset op haar hoofd. Er zijn natuurlijk ook stockfoto’s die minder duidelijk een stockfoto zijn. Shutterstock bijvoorbeeld claimt iedere dag 10.000 nieuwe foto’s aan te bieden. De kans dat je een foto eerder hebt gezien, wordt hierdoor een stuk kleiner en de kans dat je een passende foto bij jouw website-onderwerpen vindt een stuk groter. Bovendien zitten hier kwalitatief zeer goede foto’s tussen, waar je ook voor betaalt met een abonnement van tenminste €29,- per maand. Met een kleinere portemonnee ben je vaak toegewezen op gratis websites, waardoor je toch een gedwongen onpersoonlijke en onaantrekkelijke relatie aan moet gaan met die Amerikaanse mevrouw. De onderstaande meneer is zelfs zo’n populair stockfotomodel dat hij ook op Tinder is gespot.

Bekend stockfoto model zwart wit        Bekend stockfoto model lachend

Hoe zie je het verschil tussen een stockfoto en een op maat gemaakte foto?

Los van de populariteit van veel stockfoto’s en stockfotomodellen is het vaak snel duidelijk of jij voor een stockfoto hebt gekozen of zelf foto’s hebt laten maken. Stockfoto’s en vooral gratis stockfoto’s hebben namelijk de gemene eigenschap altijd nét niet bij jouw product, dienst of artikel te passen. Zeg nou zelf… Die foto met die man achter die laptop met dat kopje koffie. Zeker niet het eerste beeld waar je aan denkt bij het woord lifecoaching toch?

Wanneer kun je als ondernemer kiezen voor stockfoto's?

Het is niet verstandig om jouw website volledig uit stockfoto’s te laten bestaan. Je potentiële klanten willen een gevoel krijgen bij wie jij bent en wat jouw bedrijf is. Dat is onmogelijk als jij zeer generiek, onpersoonlijk beeldmateriaal hebt gebruikt. Een stockfoto kan wel handig zijn als je een ondersteunende blog hebt geschreven of in een andere situatie waarbij een foto laten maken niet opweegt tegen de kosten.

Zorg dus dat je een paar persoonlijke, sterke, uitgesproken basisfoto’s laat maken die de identiteit van jouw website bepalen. Als je dat hebt gedaan, dan kom je best met een paar mindere stockfoto’s weg.


Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Sabine van der Stadt, Murk Feitsma en Tim Meijer.