Facebook, ondertussen één van de meest omvangrijke sociale media platformen van nu. Daarmee biedt het potentie voor elke organisatie om de eigen marketing strategie te versterken. Op welke manier? Middels online advertenties, oftewel gesponsorde content wat in de tijdlijn van een Facebook gebruiker wordt getoond. Hoe Facebook ads jouw bedrijf een boost kunnen geven zodat jij als freelancer of ondernemer meer in de picture kan komen, lees je in dit artikel.
Misschien ben je reeds bekend met het hele Facebook marketing gebeuren, misschien ook wel niet. In ieder geval is de basis van Facebook ads de Business Manager. Hier start je je campagnes in op en hier vanuit stuur je alles aan. Op die manier kun jij jouw zakelijke doelstellingen behalen en dat kan van alles zijn. Denk aan het vergroten van je naamsbekendheid, het genereren van meer websitebezoekers of het verkrijgen van meer aankopen. Facebook marketing maakt het mogelijk.
De toegevoegde waarde van Facebook advertenties
Duidelijk, Facebook marketing. Echter, wat is nu precies de meerwaarde van het plaatsen van deze vorm van marketing? Hierbij een aantal voordelen van Facebook ads:
-
Facebook marketing is inzetbaar voor een groot scala aan doelstellingen. Wat je ook voor ogen hebt, je advertenties helpen je je doel te bereiken.
-
Bij het instellen van de campagnes kun je kiezen uit verschillende plaatsingen waarop je advertentie getoond moet worden.
-
Er kan gebruik worden gemaakt van zeer gedetailleerde en uitgebreide instellingen om een specifieke doelgroep te bereiken.
-
Remarketing is mogelijk. Op die manier kun je mensen bereiken die al eens eerder met je bedrijf in aanraking zijn gekomen. Op die manier is het mogelijk deze mensen opnieuw te interesseren of een bepaalde conversie te laten doen.
-
Adverteren via Facebook is vrij goedkoop.
-
Facebook is nog steeds groeiende. Momenteel omvat het platform 2,27 miljard gebruikers, waarvan 7,3 miljoen Nederlanders.
Facebook campagnes opzetten
Alvorens het opzetten van campagnes in de Business Manager is het goed om de eigen website goed na te lopen op content (geen spelling-/grammatica fouten? biedt ik de juiste informatie aan?), snelheid (laden pagina’s snel of moet je juist lang wachten?) en design (spreekt de website aan? Is de navigatie duidelijk?). Dit zijn belangrijke aspecten om in het oog te houden, aangezien een tekortkoming kan zorgen voor desinteresse of verwarring onder bezoekers. Je begrijpt natuurlijk wel dat dat voorkomen moet worden. Lange website bezoeken en uiteindelijke aankopen zijn natuurlijk wat je wil!
Naast de website is ook het Facebookprofiel van belang. Het is het verlengstuk van je website en ook de homebase van jouw advertenties; dit account zullen gebruikers van Facebook zien wanneer zij een advertentie van jouw bedrijf onder ogen komen. Het is dus goed om je te richten op deze pagina door alle onderdelen in te vullen. Denk hierbij aan een uitgebreide beschrijving van de organisatie en indien er producten of diensten verkocht worden, zorg dan ook dat deze op Facebook Pagina weergegeven worden.
Allemaal gecheckt? Dan is het tijd om de Facebook campagne op te zetten. Bedenk wat het doel is wat jij voor ogen hebt met de campagnes. Richt je bij je advertenties op de juiste persona, een fictief persoon die voor de dag kan komen als jouw ideale klant. Bekijk hiertoe je huidige klantenkring, meer in het bijzonder je meest waardevolle klanten. Daar haal je vaak de meeste data uit. Tot slot is het goed om je te houden aan een zekere funnel bestaande uit een ‘awareness’, ‘activation’ en ‘revenue’ fase. Het is namelijk niet gewenst een potentiële klant, die nog niet eerder van jou heeft gehoord, aan te spreken met een bericht die erop is gericht meteen een Neem je potentiële klant aan de hand mee door hem of haar eerst kennis te laten maken met je bedrijf. Introduceer jezelf, vertel waar je voor staat, wat je te bieden hebt en hoe dit bepaalde problemen kan oplossen. Met een volgende advertentie voor dezelfde persoon kan je je richten op je producten of diensten. Bespreek de voordelen van jouw product of dienst en laat de kijker zien hoe dit product of dienst eruit ziet. In de laatste fase kan je over gaan op de sales. Duidelijke call to action en meer effectief: een speciaal en interessant offer (actie, korting, testers, proefperiode etc.).
Oke, een campagne heb je staan en die laat je draaien voor een bepaalde periode. Het is hierbij van belang de draaiende advertenties goed in de gaten te houden en waar mogelijk te optimaliseren. Alleen op die manier ben je in staat het maximale uit je campagne te halen. Optimaliseren gaat in principe hand in hand met A/B-testen. Het is goed om altijd minstens twee advertenties te draaien. Op die manier kan je toetsen wat beter werkt. Zo kun je kijken naar verschillende ad formats, je richten op een andere doelgroep of het beeldmateriaal/content aanpassen. Werkt de een beter dan de ander? Focus je dan op deze advertentie, zet de andere uit en werk vervolgens verder in deze beter presterende Facebook ad.
Kortom...
Facebook, haar omvangrijkheid en data, maken dat het een interessant platform is om gebruik van te maken. En dan bedoelen we natuurlijk de campagnes met de Facebook Ads die draaien in de Business Manager. Het vergt echter wel wat tijd en energie van jou als ondernemer of freelancer, maar uiteindelijk zal dit zich terug laten betalen in behaalde zakelijke doelstellingen.
Meer te weten komen over Facebook Marketing? Dat kan! Wij van Baas en Baas houden ons dagelijks bezig met campagnes voor verschillende klanten. Laat het ons vooral weten als we je ergens bij moeten helpen.