Content is een belangrijk middel binnen de marketingmix. Maar voordat je content gaat creëren, is het belangrijk te weten wat je met die content wilt bereiken. Een goede contentstrategie toepassen is essentieel. Maar hoe kies je de juiste contentstrategie?
Waarom een contentstrategie?
Een contentstrategie dwingt jezelf strategische keuzes te maken. Met een contentstrategie bepaal je wie de doelgroep is, wat het doel is en wat het resultaat is. Wat wil je dat jouw content oplevert?
Soorten contentstrategie
Er zijn een aantal soorten contentstrategieën te onderscheiden met ieder hun eigen doel.
-
Naamsbekendheid
-
Klantwerving
-
Productenverkoop
-
Expertstatus
-
Klantloyaliteit
-
Websiteverkeer
Afhankelijk van jouw marketingdoelstellingen, pas je één van de bovenstaande contentstrategieën toe. Heb jij als doel dat je meer klanten wilt, dan pas je de strategie klantwerving toe. Alle content die je creëert is er op gericht om nieuwe klanten te werven. Je kunt bijvoorbeeld E-books inzetten om emailadressen te genereren. Wil je liever een expertstatus opbouwen dan kan het inzetten van webinars en blogs worden toegepast. Hiermee creëer je de reputatie van een expert in jouw vakgebied.
Waaruit bestaat een contentstrategie?
Wanneer je de contentstrategie hebt gekozen, is het belangrijk deze in te vullen. Een goede contentstrategie bestaat uit de volgende onderdelen:
-
Doelgroep
Het begint bij de doelgroep. Wie zijn zij en wat zijn hun behoeften? Wat bied jij aan met jouw producten en diensten om hun behoeftes in te vullen?
-
KPI’s
Vervolgens stel je KPI’s op, dit zijn jouw kritische succesfactoren. Een KPI kan zijn: % groei in verkeer naar jouw website. Hiervoor is het wel belangrijk te weten wat het verkeer naar jouw website op dit moment is en wat een realistische groei is binnen bijvoorbeeld een jaar.
-
Kanalen
Bepaal binnen welke kanalen jouw doelgroep actief is. Is dat via tv, magazines of social media? Heb jij als doel om meer naamsbekendheid te creëren, dan kan het inzetten van print en tv nog altijd veel bereik opleveren.
-
Middelen
Kies de middelen die je in gaat zetten als content. Waar heeft jouw doelgroep behoefte aan? Houden zij van lezen dan kan een boek of blog een goed middel zijn. Houden zij juist van kijken dan is een tv commercial of video interessant.
-
Meten
Zorg ervoor dat je de resultaten van jouw content kunt meten. Wanneer je als doel hebt om meer klantloyaliteit te creëren, dan is het meten van het aantal reacties op jouw content belangrijk. Hoeveel keer is bijvoorbeeld een social media post, blog of video geliked, gedeeld of een reactie geplaatst?