Een boek met jouw naam op de cover is een fantastisch visitekaartje. Je laat ermee zien dat je expert bent. Heb je als drukbezette ondernemer of professional geen idee waar je schrijftijd vandaan moet halen? Dan is een ghostwriter wat voor jou. Maar wie kies je dan? En waar moet je op letten? Vijf tips voor het beste resultaat.
 

Zorg dat het boek echt goed is

Het boek is een visitekaartje voor jezelf en je bedrijf. Zorg dus dat het echt goed is. Je wilt niet dat een boekhandelaar of journalist het aan de kant schuift omdat het er niet uitziet of slecht geschreven is. Ga dus voor een partij met bewezen kwaliteit en ervaring.

Kies een partner die verder denkt dan schrijven alleen

Een goede strategie is dubbele winst. Al in een vroeg stadium nadenken over hoe je boek je bedrijf versterkt, loont. Kies dan ook een partner die verder denkt dan het schrijven alleen. Bij voorkeur iemand met ervaring als ondernemer en/of businesscoach. Zo haal je er het maximale uit.

Denk aan het auteursrecht

Als ondernemer wil je de vrijheid hebben teksten uit je boek ook elders te gebruiken. Op je website bijvoorbeeld, of in cursusmateriaal. Laat de ghostwriter dan ook het auteursrecht aan je overdragen.

Vergeet de boekpromotie niet

Een boek (laten) schrijven is waardevol, maar daarmee ben je er niet. Voor succes is ook een kwalitatieve uitvoering nodig en een goede promotiecampagne. Ideaal is een ghostwriter die – naast een vlotte pen – kennis heeft van de uitgeefwereld en van boekpromotie. Daar heb je tijdens het schrijfproces al voordeel van. Denk aan de afbakening van onderwerp en doelgroep. Aan het verzinnen van een uitgeefwaardige insteek en boektitel. En aan het inschakelen van (promotie)partners die je boek kunnen dragen. Kan de ghostwriter je aan een contract bij een uitgever helpen, dan is dat natuurlijk extra mooi.

Kies voor een helder contract

Wat je niet wilt, zijn onaangename verrassingen. Kies dus voor een ghostwriter die je een helder contract biedt, waarin alle afspraken zijn vastgelegd. Zo weet je zeker dat je waar krijgt voor je geld en dat je boek op de geplande datum klaar is.

En tot slot: de klik

Naast deze vijf zakelijke punten is er natuurlijk nog iets belangrijk: de klik met de ghostwriter. Samen ga je een intensief traject in. Teken dus pas een contract als je de ghostwriter persoonlijk hebt ontmoet en denkt: ja, dit voelt goed.

Daarna rest je nog één ding: genieten van het creatieve proces! Want ook als je het boek niet zelf schrijft, ontstaan er mooie dingen.

Zie ik je straks op de bestsellerlijsten?