Een boek opent deuren. “Met name deuren die je zelf heel moeilijk of nooit zou kunnen openen”, zo ontdekte auteur Richard de Leth. Maar hoe weet je als ondernemer of kennisprofessional dat jouw expertise interessant is voor een boek? Je checkt het aan de hand van deze acht punten:
Oplossingen
Het is een bekende kreet in de ondernemerswereld: als je een probleem van mensen oplost, zit je nooit zonder werk. Zo is het met boeken ook. Worstelt jouw doelgroep ergens mee en heb jij daar een oplossing voor? Dan is dat een prima basis voor een boek.
(H)erkenning
Naast een oplossing voor problemen, worden lezers ook blij van herkenning en erkenning. Schrijf je over iets waarin anderen zich herkennen? Dan heb je de eerste kopers van je boek al binnen. Lezers voelen zich gesteund door een (ervarings)deskundige zoals jij, zeker als je ook laat merken dat je hun situatie begrijpt.
‘Ik ben niet dé expert’
Heel wat bescheiden professionals denken: ik weet aardig wat van mijn vakgebied, maar anderen weten nog veel meer. Laat je niet door die gedachte ontmoedigen. Want als auteur hoef je niet ‘de’ expert te zijn, ‘een’ expert zijn is voldoende. Bovendien: juist door het schrijven van een boek – je gaat van alles uitzoeken en opzoeken – vergroot je je kennis.
‘Er is nog geen boek over’
Zijn er nog geen boeken over het onderwerp waarover je wilt schrijven? Dan denk je misschien: hoera, een gat in de markt. Maar, pas op! Dat er weinig aanbod is, betekent vaak dat er weinig markt is voor zo’n boek.
‘Er zijn al zo veel boeken over’
Dat er veel boeken over je onderwerp zijn, is juist een goed teken. Afvallen, leidinggeven, persoonlijke groei – er zijn vele boeken over geschreven, maar ze blijven verkopen. Ben je de zoveelste in de rij, onderscheid je dan wel met een originele insteek.
Kopers
Een boek verkoopt alleen als er mensen zijn die het willen lezen. Bepaal voor je begint met schrijven duidelijk je doelgroep en zoek uit hoe groot die ongeveer is. Het zegt veel over de verkoopkansen van je boek.
Cadeau
Leent jouw expertise zich voor een boek dat mensen cadeau kunnen doen? Dan vergroot je de kans op succes.
Persoonlijke verhalen
Waargebeurde verhalen, mooi opgetekende persoonlijke ervaringen, emotie … het verkoopt! Uit iets wat je zelf meemaakte, kan een waardevol boek ontstaan. Wil je daarmee een groot publiek bereiken, denk dan niet alleen vanuit je eigen situatie maar leef je in de lezer in. Wat wil deze weten? Waarin herkent hij zich? Wat kun je hem leren vanuit je eigen ervaringen?