‘Je moet een boek schrijven!’ Het is een veelgehoorde tip onder kennisprofessionals en ondernemers. Niet gek natuurlijk, want een eigen boek levert je als auteur enorm veel op. Behoor jij tot het uitstervend ras van ondernemers zonder boek? Krab dan eens achter je oren, lees deze blog en kijk waar jij kansen laat liggen.
Gratis persaandacht
Als auteur krijg je aandacht in de media. En daar hoef je helemaal niets voor te betalen! Zelfs voor journalisten die nooit over je bedrijf zouden schrijven, ben je als schrijver ineens wel interessant. Zeker als je jouw boodschap afstemt op de doelgroep van elk afzonderlijk magazine of programma.
Expertstatus
Natuurlijk kun je zelf heel hard roepen dat je ergens expert in bent. Maar als je een boek schrijft, hoeft dat niet meer. Jouw naam op de cover is het bewijs van je vakmanschap, zeker als dat boek ook nog is verschenen bij een kwaliteitsuitgever.
Uitnodigingen voor lezingen
Het kan je zomaar gebeuren als je een boek hebt geschreven: je wordt gevraagd om een lezing te komen geven. In het publiek zit iemand die je later weer uitnodigt voor een andere lezing. En zo gaat dat balletje rollen. Het is niet alleen een geweldige manier om je boodschap de wereld in te krijgen, maar ook een interessante bron van inkomsten.
Visitekaartje
Een boek is het ultieme visitekaartje voor je bedrijf. Het is een bewijs van je expertise en meteen ook een fantastisch relatiegeschenk. Skip op netwerkbijeenkomsten de langdradige verhalen over je business. Geef in plaats daarvan je boek aan je gesprekspartners mee. Natuurlijk bel je een paar weken later op: ‘Wat vond je ervan? En … kan ik wat voor je betekenen?’
Heldere visie
Schrijf je een boek, dan dwing je jezelf om goed na te denken over je bedrijf. Want voor wie schrijf jij dit boek? Welk probleem van de lezer los je op? Hoe doe je dat? Tijdens het schrijven krijgen veel ondernemers hun visie helderder voor ogen, sommige vinden zelfs hun bedrijf opnieuw uit.
In de spotlights
Zichtbaarheid in de (online) boekhandel en de (sociale) media vergroot je bereik enorm. Dankzij je boek trek je klanten van overal en nergens. De boekverkoop zelf brengt natuurlijk direct al geld in het laatje.
Groot publiek
Met een boek bereik je met relatief weinig moeite een groot publiek. Hoe meer mensen je helpt met je boodschap, hoe meer ambassadeurs je creëert voor je bedrijf. Mond-tot-mondreclame – dat kan tegenwoordig ook digitaal – is nog altijd de beste reclame!
Wereld vol kansen
Ken je de uitdrukking ‘een boek opent deuren’? Die is er natuurlijk niet voor niets. Bij BoekenBusiness zien we dagelijks wat voor prachtige kansen auteurs op hun pad vinden. Van een uitnodiging om plaats te nemen in een vakjury tot een samenwerking met een celebrity.