Hoe gaat het met jouw bedrijfspagina op Facebook? Wanneer was je laatste update? En hoe werd dat bericht ontvangen? Kreeg je veel likes of reacties? En hoeveel mensen heeft het bericht überhaupt bereikt? Voor veel freelancers en kleine bedrijven voelt Facebook inmiddels als een grote digitale put. Je kunt er heel veel ingooien, maar de kans dat er iets terugkomt lijkt steeds kleiner te worden.
Per bericht bereik je 3 - 7% van je doelgroep
Het is goed om je te realiseren dat je niet bang hoeft te zijn dat je mensen overlaadt met teveel berichten. Per bericht bereik je namelijk maar drie tot zeven procent van je doelgroep. Hoeveel het er precies zijn is afhankelijk van de kwaliteit van je bericht. Hoe meer interactie (likes en comments) jouw bericht genereert, hoe meer mensen jouw bericht zullen zien.
Genereer zoveel mogelijk interactie
Interactie is cruciaal, dus die paar mensen die jouw bericht in hun tijdlijn te zien krijgen moeten getriggerd worden te reageren. Je krijgt niet heel veel kansen, dus dit dwingt je om relevant te zijn en niet alleen te zenden, maar ook om interactie te vragen. Gebruik echter geen trucjes en wees oprecht. Stel een vraag over iets wat je echt graag wilt weten of vraag mensen het bericht te delen onder mensen voor wie jij denkt dat het een toegevoegde waarde heeft. Wees duidelijk en verwacht niet dat een ander uit zichzelf snapt wat jouw bedoeling met de content is.
Facebook bestraft in 2018 "engagement bait"
Engagement wat? Misschien ken je de term nog niet, maar de praktijk komt je ongetwijfeld bekend voor. “Deel dit bericht en maak kans op”, “Tag een vriend die altijd te laat komt”, “Like als je het eens bent met de stelling.” Berichten die je als Facebook-gebruiker waarschijnlijk vaak negeert, maar die vanuit zakelijk oogpunt toch soms aantrekkelijk en lekker makkelijk scoren kunnen zijn.
Facebook bestempelt vijf vormen van engagement bait:
-
Vote baiting: like or love updates
-
Share baiting: de welbekende like, share en winacties
-
Tag baiting: oproepen om vrienden te taggen
-
Comment baiting: vragen om een specifieke reactie
-
React baiting: "like if you agree"
Je content zal niet verwijderd worden van Facebook, maar zal wel veel minder vertoond worden.
Dus je moet om interactie vragen zonder om interactie te vragen?
Klopt, Facebook maakt het er niet gemakkelijker op, maar het dwingt jou om creatiever, origineler en van grotere toegevoegde waarde te zijn. Je zal dus misschien meer tijd en/of geld moeten investeren in het creëren van goede content, waarbij video een steeds prominentere rol gaat spelen. De makkelijke weg wordt dus steeds meer versperd. Hoe Facebook precies haar algoritmes gaat aanpassen en welke gevolgen dit dan heeft, zal de nabije toekomst snel genoeg uitwijzen.
Steeds minder onbetaald organisch bereik via Facebook
Het wordt steeds moeilijker voor freelancers en kleine bedrijven om hun doelgroep via Facebook aan te spreken. Uit onderzoek halverwege 2017 bleek reeds dat in een half jaar tijd het bereik van zakelijke pagina’s met 20% was afgenomen. Ook is Facebook aan het testen met een aparte tijdlijn voor zakelijke content. Alleen betalen voor advertenties zal er dan nog voor kunnen zorgen dat jouw content op de reguliere tijdlijn beland. Al met al wordt het zakelijk gebruik van Facebook steeds minder laagdrempelig voor freelancers en bedrijven met beperkte tijd en een gelimiteerd budget voor social media.