Instagram, je kunt er niet meer omheen. Het is inmiddels het op één na grootste social media platform in Nederland. Waar Instagram tot voor kort nog uitsluitend een walhalla was voor reizigers, foodies en fashionista’s met prachtige foto’s, is het nu een smeltkroes van bekende mensen, minder bekende mensen, ambitieuze mensen en ondernemers. Maar waarom is Instagram belangrijk voor jou als freelancer? En hoe creëer je een sterk Instagram profiel?

Waarom een profiel op Instagram?

Instagram wordt steeds groter en populairder. Facebook loopt nog altijd voorop als grootste social media platform, maar de laatste cijfers geven aan dat Instagram veel sterker groeit dan Facebook. Dus wil jij gezien worden, dan is een profiel op Instagram geen overbodige luxe. Wanneer je een Facebook account hebt, kun je een zakelijk account op Instagram aanmaken (Instagram is namelijk onderdeel van Facebook). Het voordeel van een zakelijk account is dat je een contact-button met telefoonnummer of e-mailadres kunt toevoegen. Je kunt de statistieken van jouw pagina en volgers bekijken en je kunt via Facebook ook advertenties op Instagram plaatsen.

Val op met je Instagram profiel

Zorg ervoor dat je een duidelijk en opvallend Instagram profiel hebt. Vermeld in je profiel duidelijk wie je bent, waarom iemand jou zou moeten volgen en plaats een link naar jouw website of blog. Via de website Linktree kun je ook meerdere links toevoegen aan je profiel. Denk ook aan een goede profielfoto, het liefst van jezelf, want mensen doen zaken met mensen. Post minimaal 1x per dag een foto zodat je continu zichtbaar bent. Deel dan niet alleen maar foto’s van wat je allemaal doet, maar geef bijvoorbeeld antwoord op de vragen die jouw doelgroep heeft. Geef ze tips en deel jouw ervaringen met ze. Zorg voor inspiratie en motivatie en houd geen verkooppraatje. In ieder bericht dat je post, kun je maximaal 30 hashtags toevoegen. Deze hashtags zijn ontzettend belangrijk om met jouw profiel op te vallen. Zorg ervoor dat je hashtags gebruikt waar jouw doelgroep op zoekt. Op deze manier kunnen ze jou goed vinden. Daarnaast is het belangrijk om consistent te zijn in de foto’s die je plaatst. Maak gebruik van één stijl. Bewerk jouw foto’s met dezelfde filter, gebruik 1 of 2 lettertypes en 1 of 2 kleuren. Hierdoor creëer je rust en eenheid en kan de doelgroep jouw content herkennen.

Gebruik Instagram stories

Naast het plaatsen van foto’s in jouw feed, kun je ook foto’s toevoegen aan je stories. De stories functie wordt veel gebruikt als een soort kijkje achter de schermen. Je kunt in stories meerdere foto’s of video’s achter elkaar plaatsen en je kunt korte Boomerang filmpjes plaatsen die zorgen voor een grappig effect. Tevens kun je leuke icoontjes, teksten en lijntjes toevoegen.