LinkedIn is in eerste instantie ontwikkeld voor werkgevers en werknemers, maar dat betekent niet dat het niet goed inzetbaar is voor jou als freelancer. Je kan er een netwerk opbouwen en onderhouden, aanbevelingen en referenties geven en ontvangen en kennis delen met vakgenoten. En laten dat nou precies de zaken zijn die jou op de lange termijn meer opdrachten gaan opleveren.
Zorg voor een goed profiel
Om te beginnen heb je een goed profiel nodig natuurlijk. Dit is soms even puzzelen als freelancer, want je hebt meerdere opdrachten tegelijkertijd en je positions wisselen zo vaak als de dag van de week. De eerste open deur trappen we voor het gemak meteen even in. Gebruik een goed herkenbare profielfoto en een duidelijke tagline. Waarvoor kunnen mensen bij jou terecht? Het maken van een website? Een SEO-proof tekst of misschien een animatievideo? Zorg ook vooral dat je een wervende samenvatting schrijft die aanzet tot actie.
Het is belangrijk dat een potentiële opdrachtgever op jouw pagina kan zien dat je regelmatig opdrachten hebt als freelancer. Je kan dit op verschillende manieren doen. Benoem een opdracht als position onder je eigen bedrijfsnaam of als losse baan. Je kan een opdracht eveneens als project neerschrijven.
Wees zichtbaar
LinkedIn gaat pas voor je werken als freelancer als je actief aanwezig bent op het platform. Word lid van relevante discussiegroepen en kies dan zowel groepen waar jouw potentiële opdrachtgevers zich bevinden als groepen met jouw collega-freelancers. Neem vervolgens actief deel aan discussies, geef commentaar op anderen of start een peiling. Zorg wel dat je authentiek blijft en meng je uitsluitend in discussies die je ter harte gaan. Heb je niet zoveel tijd te investeren in social media? Er bestaan ook handige tools die passief je zichtbaarheid vergroten. Een voorbeeld is Dux Soup, een lead-generatie tool, die automatisch profielen bezoekt op LinkedIn. Dat doe jij toch ook vaak? Even het profiel bekijken van mensen die jou bekeken hebben. Met behulp van Dux Soup neemt het aantal bezoekers op jouw profiel straks exponentieel toe.
Publiceer je blogartikelen op Pulse
Als jezelf respecterende freelancer schrijf je natuurlijk al blogs voor je eigen website, maar publiceer je ze ook op LinkedIn Pulse? Het grote voordeel van publiceren op Pulse is dat je je profileert als expert ten opzichte van de mensen die er toe doen. Een perfecte manier om je te profileren en jouw kennis te verspreiden. Net zoals op andere social media is het belangrijk om je publicatie goed te timen en een aansprekende foto zorgt eveneens voor meer kliks.
Dus heb je tijdens het lezen van deze blog je LinkedIn-account alvast afgestoft? Laat het ons weten als je vragen hebt en vergeet niet te connecten met onze lieftallige Maartje de Vries op LinkedIn voor Hoofdkraan.nl updates..