Super! Je hebt de ambitie voor jouw bedrijf beschreven en bent nu klaar voor het hoofdstuk marketing in je ondernemingsplan. In een aantal subhoofdstukken zul je moeten vertellen hoe je jouw product of dienst bij klanten onder de aandacht gaat brengen. Sterker: je beschrijft waarom klanten juist jouw product of dienst moeten aanschaffen.

Om dit te kunnen beschrijven moet je inzicht hebben en een aantal belangrijke vragen zien te beantwoorden:

  • Wat betekent jouw product of dienst voor de klant?

  • Hoe groot is de markt waarop je jouw product kunt afzetten?

  • Welke doelgroepen zijn interessant?

  • Wat zou de klant willen betalen?

  • Wat is de beste vestigingsplaats voor je bedrijf?

  • Weet je wat je concurrenten doen?

  • Hoe breng je jouw product het beste onder de aandacht?

  • Hoeveel personeel heb je nodig?

Visie, missie en SMART-geformuleerde doelen

Realiseer je goed dat alle onderzoeksgegevens en aannames die in dit hoofdstuk naar voren komen, ook belangrijk zijn voor de financiële paragrafen van je plan. Beschrijf kort en krachtig wat je gaat doen, wat de visie (filosofie) van je bedrijf is en welk doel (welke missie) je voor ogen hebt. Zorg dat je je doelen SMART maakt (specifiek, meetbaar, haalbaar, realistisch, tijdgebonden), zoals de visie en missie van Janine natuurlijk design in onderstaand voorbeeld:

Janine natuurlijk design: dé design kledingzaak die rekening houdt met mens en milieu.

Getalenteerde ontwerpers ontwerpen onze moderne designkleding, die zich onderscheidt door het uitstekende draagcomfort. Onze kleding is gemaakt van natuurlijke materialen en is geproduceerd zonder kinderarbeid en onder menswaardige omstandigheden.

Natuurlijk wil Janine winst maken met haar bedrijf. Uit haar onderzoek is gebleken dat vrouwen en mannen met een inkomen van 2 * modaal, voor dit soort kleding geld overhebben. Daarom schrijft ze onder de uitleg van haar SMART geformuleerde missie:

Janine natuurlijk design vestigt een winstgevend bedrijf dat zich richt op modebewuste, milieubewuste vrouwen en mannen in het hogere inkomenssegment. De omzetverwachting in het eerste jaar is € 500.000 en de verwachting is dat deze omzet binnen 3 jaar met 50% zal stijgen.

Het beantwoorden van de acht marketingvragen

Om deze visie en missie van ‘Janine natuurlijk design’ te kunnen formuleren, heeft ze onderzoek gedaan om antwoord te krijgen op de acht genoemde marketingvragen. In focusgroepen (groepjes potentiële klanten) heeft ze onderzocht wat klanten belangrijk vinden als ze kleding kopen, welke prijs ze reëel vinden, waar ze het liefste winkelen, hoe ze informatie verwerven over kleding die ze kopen en of ze graag geholpen worden door deskundige adviseurs. De kostprijs van natuurlijke designkleding is hoog en ze kwam er al snel achter dat ze zich moest richten op het hogere marktsegment. Onderzoek bij het CBS leerde haar in welke steden en gemeenten de meeste mensen uit haar marktsegment woonden. Ze heeft zelf desktopresearch gedaan naar haar concurrenten in de stad en gemeente van haar voorkeur. Ook fysiek concurrentieonderzoek deed ze, waarvoor ze haar vrienden en vriendinnen inschakelde als mysterieshoppers, om te leren van zoveel mogelijk andere kledingwinkels.

Het voorbeeld van Janine laat zien dat door onderzoek te doen, je niet alleen in staat bent je visie en missie goed te verwoorden, maar dat je zo ook beter de prijs van je product en je vestigingsplaats kan bepalen. De waarde die een klant herkent in jouw product is bepalend voor de prijs die hij of zij bereid is te betalen en daarmee voor het succes van jouw bedrijf.

Lees ook: Een ondernemingsplan als richtingaanwijzer voor je bedrijf - Wie ben jij?