Hoe ontwikkel je een succesvolle app? Die vraag wordt ons bij Inventief IT vaak gesteld. Natuurlijk zul je allereerst een goed idee voor een app moeten hebben. Een app die de klanten willen hebben. Niet alleen in jouw ogen, maar ook in de ogen van een testpanel van klanten. Daarnaast zul je hard moeten werken om de app bekendheid te geven. En heb je een portie geluk nodig. Maar er zijn meer factoren die jouw app tot een groot succes kunnen maken. Lees wat onderstaande apps tot 's werelds meest succesvolle hebben gemaakt.
Jack Dorsey, van Twitter, werd gevraagd om de beta-versie van de app uit te proberen. Dorsey gebruikte de app vrijwel meteen om foto’s naar zijn Twitter-volgers te sturen. Hiermee kreeg de app in korte tijd een grote naamsbekendheid.
Verder werd TechCrunch, een toonaangevende tech-website, ingeschakeld. Zij publiceerden 2 artikelen over Instagram, één voor de lancering en één op de dag zelf. Binnen 24 uur had Instagram de eerste 25.000 gebruikers. Een paar weken later zat dit al op 300.000 en vervolgens schoot het door naar tientallen miljoenen.
De lancering van Instagram werd afgestemd op de release van de iPhone 4. Deze beschikte over sterk verbeterde graphics en camera, wat de gebruikerservaring sterk ten goede kwam. Delen via sociale netwerken, zoals Facebook en Twitter, werd zo makkelijk mogelijk gemaakt. Iets wat andere apps op dat moment vaak juist moeilijk maakten. Een laatste zetje naar succes kwam door de uploadtijd sterk te verkorten.
Snapchat
Deze app was niet meteen een groot succes. Dit kwam pas toen de app middelbare scholen bereikte en populair werd onder jongeren. Met name de groepsberichten-functie zorgde voor een snelle bekendheid bij deze groep.
Snaps verdwijnen al na enkele seconden. De gebruiker is daardoor minder terughoudend om een spontaan/persoonlijk bericht te sturen. Iets wat de jongere doelgroep zeker kan waarden.
Evernote
Deze notitie-app zette vanaf het begin vooral in op PR en een gesloten testversie. TechCrunch besteedde o.a. aandacht aan Evernote, wat resulteerde in de eerste duizenden gebruikers. Deze groep zorgde vervolgens voor een nog veel grotere naamsbekendheid.
Een ander beleid van Evernote: zorg dat je in elke app store meteen aanwezig bent. Zodra er een nieuw apparaat/platform uit kwam, had Evernote al een app klaar staan. Hierdoor fungeerde deze app vaak als standaard app voor de notitie-functie op nieuwe apparaten.
Clear: Uniek. Eenvoudig zijn.
De app van Clear is simpel, alle complexe functies en knoppen zijn weg gelaten. Het is feitelijk niet meer dan een app waarin lijsten opgesteld kunnen worden.
De oprichter zetten vol in op tech blogs. Deze sites leverden ze demo’s, previews en video’s aan. Zelfs al ver voordat de app gelanceerd was. In de eerste negen dagen behaalde ze hiermee al 350.000 verkochte downloads.
Ook de video die op de MacWorld-conferentie (begin 2012) werd getoond hielp sterk mee aan het succes van de lancering een maand later.
Camera +
De deelfunctie van de Camera + app was feitelijk de bron van het succes van deze app. Geen enkele andere app had een betere deelfunctionaliteit met Flickr, Facebook, Twitter en e-mail dan Camera +.
En actie, waarmee ruim $ 10.000 aan camera-accessoires gewonnen kon worden, hielp sterk mee aan het succes. Initieel verspreid onder hun ruim 70.000 bestaande contacten en door deze mensen tot een viraal succes gemaakt.
Camera + zette meteen in op internationale groei. In veel andere landen, buiten de VS, stonden nog niet veel spellen in de toplijsten van de app stores. Een schot in de roos, zo bleek. Meerdere malen werd Camera + één van de meest succesvolle apps van de week.
Een laatste oorzaak van het succes was dat men op hun blog een vooraankondiging deed van wat er in de volgende versie ging komen. Dit zorgde voor veel aandacht, aangezien niemand tot dat moment over die functie beschikte.
Conclusie
Er zijn verschillende factoren die kunnen gaan zorgen voor een groot succes van je app. Heb je toegang tot 'influencers', maak er dan zeker gebruik van. Stem je app qua gebruikerservaring continue af op de laatste releases van elk nieuw apparaat of platform en zorg vanaf dag 1 dat je app in elke app store aanwezig is. Vaak zijn jongeren de 'early adopters' van je app. Richt je, wanneer mogelijk, dan ook zeker eerst op deze groep. Vergeet zeker de traditionele vakbladen en ook tech blogs niet. Deze hebben aanzien en wordt als vertrouwd beschouwd. De belangrijkste twee succesfactoren zijn echter: richt je op internationale groei. Daarnaast, zorg dat je het delen van informatie (foto's, video's, enzovoort) over/rondom je app zo makkelijk mogelijk maakt. Dit zal pas echt zorgen voor de virale groei.