Mijn werk bestaat uit diverse soorten fotografie. Mijn specialisatie is portretfotografie en het maken van reportages, daar ben ik grondig in geschoold. Ik heb hier veel ervaring mee opgedaan voor veel verschillende opdrachtgevers, zoals landelijke magazines en kranten, de vakbeweging, diverse bedrijven en in publieke en culturele sectoren.
Zo heb ik een vaste rubriek in Buitenleven Magazine waar ik portret- en reportage fotografie voor maak. Op deze manier documenteer ik samen met de schrijver van het artikel mensen die onder andere bijzondere duurzame projecten opzetten.
Recent heb ik een grote campagne en beeldbank voor '1Werkcentrum' gemaakt, een samenwerking tussen oa het UWV, RMT, FNV en anderen. In dit geval had ik te maken met een marketingbureau dat het concept aanleverde. Op locatie stemden we af en kwamen we tot een snelle effectieve samenwerking met het team om het project te realiseren.
Onderdeel hiervan is het maken van studioportretten, waarbij ik medewerkers en modellen voor de campagne fotografeer in studiosetting op locatie, waarbij alles technisch exact hetzelfde blijft. Hier kijk ik goed hoe mensen in beeld komen met aandacht voor details als kleding, make-up etcetera.
Bij grotere opdrachten zonder bureau hebben de opdrachtgever en ik eerst een grondig overleg over wat de wensen zijn en wat voor beeld daar bij zou passen. Zo krijgen de opdrachtgever en ik scherp wat het eindresultaat zou moeten worden aansluitend op concept en visie. Heel belangrijk hierin vind ik welke boodschap we willen uitdragen met het eindresultaat.
Ik ben afgestudeerd aan kunstacademie de HKU, waar ik mij conceptueel sterk heb kunnen ontwikkelen. Ik werk regelmatig mee aan tentoonstellingen. Als voorbeeld hiervan kan ik noemen dat ik door Dutch National Portrait Gallery ben geselecteerd om als een van de zes fotografen mee te doen aan een reizende tentoonstelling. Hiervoor moest ik een portret maken geïnspireerd door een schilderij van Charley Toorop. Het portret is drie maanden te zien geweest in de hal van zes verschillende NS-stations.
Het conceptueel sterk zijn helpt me ook bij het werken voor andere opdrachtgevers. Ik kan me goed verplaatsen in de beeldivisie van een ander, en door samen in gesprek te gaan scherpen we het plan nog verder aan en brengen we eindresultaat vaak naar een hoger niveau.
De voorbereiding vind ik erg belangrijk. Dit begint al na het eerste contact met de opdrachtgever. Ik doe zelf onderzoek naar wie het model is, zodat ik een locatie kan zoeken die goed past bij het verhaal, de persoon en de beeldvisie. Zo kan ik snel een goed eerste beeld maken, en als er meer tijd is kan ik nog creatievere shots uitproberen. Ik heb geleerd door opleiding en ervaring dat voor de lens zitten voor sommige mensen een kwetsbare situatie is waarbij ondersteuning van de fotograaf zeer wenselijk is. Ik weet dat ik daarin goed kan helpen.
Ik realiseer me heel goed dat omstandigheden vragen om te switchen tussen het fotograferen als fly on the wall of aandachtige portretten. Ik voel makkelijk aan wat nodig is in welke situatie.
Door te letten op doorkijkjes, weerspiegeling, herhaling, of te werken met een onscherpte in de voor of achtergrond gebruik trek ik de aandacht van de kijker aan en leid ik de blik van de kijker door het beeld. Door dicht op het onderwerp te staan en een beetje groothoek te gebruiken krijg je als kijker het gevoel dat je ertussen staat en voel je je betrokken.
Al deze werkzaamheden vereisen een goede planning, gestructureerd werken en aandacht voor detail, vaardigheden die ik in ruime mate heb en meeneem als fotograaf.
Voor meer info zie mijn website: www.lauracnossen.com
Vragen of benieuwd naar referenties? lauracnossen@gmail.com