Stel je eens voor: na uren online zoeken vind je eindelijk een horloge van je favoriete merk. Of die vakantie waar je al maanden naar uitkijkt. Voordat je bestelt, lees je nog even een paar pagina’s van de webshop. Je wilt toch zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Wat je ontdekt? Elke webpagina zit vol met schrijffouten en kromme zinnen. Ga je dan toch met deze webshop in zee? Of zoek je verder naar een bedrijf waarbij je een beter gevoel krijgt?
In 2008 studeerde ik af als neerlandicus aan Universiteit Leiden. Sindsdien ervaar ik het positieve effect van foutloze teksten zelf als copywriter, contentmanager en communicatieadviseur bij (internationale) bedrijven zoals ABN AMRO, scheepsbouwer Royal IHC en softwareleverancier TOPdesk. Maar ook als freelancer voor tal van ZZP’ers en kleine ondernemingen. In tien jaar tijd heb ik letterlijk duizenden teksten geschreven en onder handen genomen. Van e-mails en webpagina’s tot persberichten.
Ik zie hoe teksten zonder spelfouten makkelijk 10 keer meer rendement opleveren. Simpelweg omdat klanten niet twijfelen over de kwaliteit van de aangeboden diensten of producten. Niets staat in de weg van het verhaal.
In deze periode heb ik ook hét geheim ontdekt van succesvolle ondernemers: ze huren geen tekstschrijvers in, maar begrijpen dat ze hun teksten veel beter zelf kunnen schrijven. Met hun eigen, unieke stem brengen ze hun boodschap veel beter over op hun doelgroep dan een tekstbureau.
Ze weten uit ervaring bovendien dat ze altijd teksten nodig hebben. Want wie schrijft er anders even snel een tekst voor een nieuwsbrief, of die email waar een belangrijke klant op zit te wachten? Ze hebben iedere dag nieuwe content nodig, die ze direct willen versturen. En daarom schrijven ze liever zelf.
Maar ik weet ook dat dit tot grote problemen kan leiden. Het is voor de meeste ondernemers namelijk niet eenvoudig om foutloos te schrijven. Schrijven is immers niet hun vak of hobby. Soms kan een collega hierbij helpen.
Maar wat gebeurt er als hij of zij met vakantie is, of als de communicatieafdeling niet beschikbaar is? Vaak is er ook geen tijd gereserveerd voor een gedegen spellingscontrole, omdat er last minute bedacht wordt dat er vandaag een email de deur uit moet.
Het gevolg? Teksten die worden verstuurd vol spelfouten en kromme zinnen. En dat gaat ten koste van de omzet.
Ik help andere ondernemers daarom nu met wat ik zelf al jarenlang succesvol doe: foutloze teksten. Door ze zelf te schrijven, maar ook door jouw teksten te verbeteren. Zodat jij je eigen verhaal kan blijven delen zonder je zorgen te maken over de kwaliteit. Zo kun jij je volledig richten op wat je het liefste doet: ondernemen.