Beste freelancers,
Onze organisatie is een zelfstandige verloskundigenpraktijk in Amsterdam. De praktijk is eigendom van 3 maten, ze worden ondersteund door 2-3 flexibele krachten en 2 assistenten. Het werkgebied is Amsterdam Centrum en Oost, gezamenlijk zo’n 80% van het gebied binnen de ring A10.
Huidige Situatie
Per jaar ondersteunen wij 350-400 vrouwen, van het moment van zwangerschap (6 weken zwanger) tot de week na de bevalling. De verloskundigen voeren medische controles uit (waaronder echo’s), helpen de aanstaande ouders bij het voorbereiden op de bevalling en het ouderschap, begeleiden de bevalling en doen medische controles de 10 dagen na de geboorte.
De verloskundigen markt in Amsterdam is in toenemende maten competitief geworden. Als verloskundige kan je maar een beperkt gebied bedienen (want er geldt een maximale aanrijdtijd in geval van spoed). Door deze druk op de markt wordt het leven voor alle praktijken zwaarder:
- Als gevolg van stijgende huizenprijzen is er een uittocht van jonge gezinnen uit de stad; er worden aanzienlijk minder kinderen geboren (de vraag daalt dus)
In de afgelopen jaren zijn er nieuwe praktijken ontstaan; het aanbod is gestegen terwijl de vraag is gedaald
Locatie van de praktijk is belangrijk; vrouwen komen zo’n 20 keer tijdens hun zwangerschap op controle. Verschillende praktijken hebben extra locaties geopend (wij ook) om een groter gebied te kunnen bestrijken. Hierdoor stijgen de kosten van alle praktijken, terwijl de totale markt niet groeit.
Alle praktijken hebben zwaar ingezet op Google Ads en geven per maand zo’n € 400 uit aan advertenties. Nu elke praktijk dit doet is er geen positief effect meer, maar geen enkele praktijk durft er mee te stoppen.
De praktijk is een van de meest vooraanstaande praktijken. In het verleden vonden vrouwen ons via een doorverwijzing van de huisarts, of via andere ouders (oud cliënten van ons). Maar huisartsen adviseren tegenwoordig de ouders om zelf online te zoeken en vrouwen melden zich nu eerder aan bij een verloskundige waardoor ze het nog niet hebben besproken met vrienden en dus een verwijzing via hen is komen te vervallen. Onze website is dus steeds belangrijker geworden.
In vergelijking met andere praktijken hebben we altijd voorop gelopen met onze website. We hebben deze in eigen beheer ontworpen, gebouwd en onderhouden. De website onderscheidt zich door de enorme hoeveelheid rijke achtergrondinformatie.
Huidige Website
Onze huidige website en huisstijl hebben een opfrisbeurt nodig. We hebben daar zelf een heel duidelijk beeld bij. In 2020 zijn we gestart met een project, samen met een bevriende grafisch designer die altijd het drukwerk heeft ontworpen om huisstijl en website te updaten. Door een gebrek aan tijd en kunde is het proces halverwege. We willen dit graag weer snel opstarten.
De status is nu (samengevat):
Huisstijl/identiteit:
- We hebben heel scherp beschreven en in ons hoofd wat de positionering van onze praktijk is en wat onze waarden zijn
We kunnen behoorlijk goed beschrijven welke stijl bij ons past (visueel, taal)
We hebben een nieuw beeldmerk naast de naam, maar het oogt nog 70% uitgewerkt
We hebben een nieuw kleurpallet, die werkt aardig voor drukwerk maar niet echt voor de website (of we weten niet hoe)
Lettertype is nog een discussiepunt
Er is een lijnenpatroon dat we graag willen gebruiken in de ontwerpen als aankleding
Website:
- We hebben een behoorlijk goed beeld van wat we wel/niet mooi vinden
We zijn bezig met mockups van de homepage
Vinden het erg lastig om strakke UI elementen te ontwerpen die bij de stijl passen
Drukwerk:
- Onze bevriende ontwerpen heeft nieuw drukwerk ontworpen (flyers, brochures, visitekaartjes, receptenkaartjes, …); dit mag aangepast worden
Het Project
We zijn op zoek naar de volgende ondersteuning:
Fase 1:
- Fine-tuning beeldmerk/woordmerk
Meedenken over tagline
Huisstijl/identiteit, rekening houdend met toepassing op website (90+% mobiel) en allerlei drukwerk
- Lettertype
Kleurpallet
Gebruik van artwork (lijnenspel)
UI design: produceren van een aantal website designs (bijv. homepage, article page, blog page, formulieren; mobiel en desktop) en UI elementen
Guidelines voor drukwerk
Fase 2 (optioneel):
- Social media templates (Insta)
Intro voor filmpjes (YouTube)
SEO (incl. ad optimization)
Fotografie
Ben jij de designer die ons hiermee kan helpen? Stuur ons dan een bericht samen met je ervaringen en onderbouwing waarom jij denk onze organisatie weer op de kaart te krijgen.