Projectmanager LET OP! SLUITINGSDATUM VAN DEZE AANVRAAG IS 30-6 12.30 UUR
Opdracht ID: 1097
Budget: € 5 tot € 150 p.u.
Geplaatst: 30-06-2010
Reacties: 0
Locatie: Amsterdam, Noord-Holland
Laatst gewijzigd: 30-06-2010
Status: Gesloten
Doel van de eenheid Organisatie Project Professionals:
Het beschikbaar hebben en stellen van hooggekwalificeerde medewerkers met de gewenste deskundigheid en vaardigheid aan de afnemers van OPP. Het zodanig managen en coachen van deze medewerkers dat hun professionele ontwikkeling gewaarborgd is en hun inzet bij de betreffende afnemer tot een optimaal resultaat leidt.
Plaats van de functie in de organisatorische eenheid:
Ressorteert onder het hoofd HRM-OPP.
Doel van de functie:
De projectmanager stuurt een groot, complex project of, via projectleiders meerdere projecten.
Bijdrage van de functie:
De functie draagt direct bij aan de productie, waarbij het resultaat gerelateerd is aan ondersteuning van het lijnmanagement dan wel de functionele lijn.
Hoofdtaken:
- Bepaalt samen met de opdrachtgever de projectdoelstellingen en – strategie.
- Formuleert projectplan, veelal bestaand uit meerdere deelprojecten, en managet project op resultaten
- Faciliteert - en stuurt circa 10 tot 20 projectmedewerkers aan en coördineert activiteiten.
- Is verantwoordelijk voor een complex project met groot projectbudget en gemiddeld risico.
- Betrekt bij het uitvoeren van het projectplan diverse materiedeskundigen.
- Bouwt en onderhoudt zelfstandig een vertrouwensbasis met de bij het project betrokken personen/ opdrachtgevers.
- Adviseert senior projectmanager en of programmamanager inzake het uitvoeren van complexe projecten en over de implementatie van diensten.
- Onderkent vraagstukken waarover beleidsbeslissingen genomen moeten worden, signaleert en bereidt deze vraagstukken voor, inclusief de organisatorische, personele, sociale en technische consequenties aan de opdrachtgever.
- Identificeert nieuwe business cases en adviseert klant en management ten aanzien van mogelijkheden en beperkingen van oplossingen.
- Ondersteunt de lijn bij implementatie van het project resultaat.
- Levert actief bijdragen aan de verdere professionalisering van projectmanagement naast lopende projectverantwoordelijkheden.
- Onderhoudt contacten met externe partijen waaronder andere bedrijfsonderdelen en ketenpartners.
- Creëert randvoorwaarden voor projectsucces door middel van:
o Mitigeren risico’s.
o Werken onder architectuur.
o Draagt zorg voor juiste in beheer name.
o Coached en begeleid, vanuit de eigen specifieke deskundigheid, collega projectleiders en – managers.
Functiegebieden:
Lijnmanagement, Planning, Advies, Relaties, Procesmanagement.
Bedrijfscompetenties
Algemeen klant:
- Kent de missie en bedrijfsdoelstellingen.
- Kent globaal de wetgeving en organisatie van de Sociale Zekerheid en specifiek de plaats van de klant in de keten.
- Kent de hoofdlijnen de organisatie.
- Kennis van relevante aandachtsgebieden.
- Brede kennis van krachtenveld in sociale zekerheid, in staat om belang te behartigen (‘externe omgevingsbeïnvloeding’).
Gedragscompetenties:
Samenwerken: Levert een actieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat of probleemoplossing, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is. Klantgerichtheid: Onderzoeken van wensen en behoeften van de klant en hiernaar handelen. Anticiperen op behoeften van klanten. Hoge prioriteit geven aan servicebereidheid en klanttevredenheid.
Resultaatgerichtheid: Is actief gericht op het behalen van resultaten en doelstellingen en heeft de bereidheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
Vakinhoudelijke competenties:
Opleiding/kennis:
Academisch werk- en denkniveau met aantoonbare ervaring op gebied van project management. Een afgeronde opleiding met accent op Bedrijfskunde of Bestuurlijke Informatiekunde dan wel een vergelijkbare combinatie van opleiding en ervaring is een pré.
Kennis van de relevante kerngebieden waarin de projecten zich afspelen.
Ervaring:
- Minimaal 6 jaar ervaring in projecten, waarvan minimaal 4 jaar ervaring in (project)management en/of projectleiding.
- Ervaring met zelfstandig aansturen van complexe projecten.
- Ervaring met voor de specifieke functie relevante thema's.
- Enige werkervaring in grote administratieve organisatie waarbij rekening gehouden dient te worden met politieke besluitvorming.
Gedragscompetenties OPP:
- Leervermogen: Nieuwe informatie en ideeën in zich opnemen en effectief toepassen.
- Organisatieloyaliteit: Eigen gedrag in lijn brengen met de cultuur, behoeften, prioriteiten en doelen van de organisatie.
Specifieke gedragscompetenties:
- Plannen en organiseren: Op effectieve wijze doelen en prioriteiten bepalen en benodigde tijd, acties en middelen aangeven om bepaalde doelen te kunnen bereiken.
- Groepsgericht leidinggeven: Richting en sturing geven aan een groep medewerkers in het kader van hun taakvervulling; samenwerkingsverbanden tot stand brengen en handhaven teneinde een gesteld doel te bereiken. Besluitvaardigheid: Beslissingen nemen door middel van het ondernemen van acties of zich vastleggen door middel van het uitspreken van oordelen.
Bijzonderheden:
In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt verwacht dat voor woon-werkverkeer en eventuele dienstreizen gebruik gemaakt wordt van het openbaar vervoer.