Eventuele bescheidenheid zet je als freelancer aan de kant. Je bent zélf het product of de dienst en dus moet je jezelf promoten. Creëer een eigen identiteit en onderscheid je van andere freelancers – maak van jezelf een merk. Een goed gekozen bedrijfsnaam en een consequent doorgevoerde huisstijl helpen hierbij.
Denk ook na over je positionering in de markt. Kijk naar wat je concurrenten doen en bepaal wie je doelgroep is. Ga netwerken en spreek potentiële opdrachtgevers aan met een sprankelende elevator pitch. Deze pitch is ook een belangrijk onderdeel van acquisitie. Want meestal komen klanten niet aanwaaien, je moet ze actief werven. En verlies prospects vooral niet uit het oog. Het is belangrijk om niet alleen met je huidige opdracht bezig te zijn, maar ook te denken aan wat je hierna gaat doen.
Vooral als beginnend freelancer is het lastig aan de weg timmeren. Potentiële opdrachtgevers krijgen geen goed beeld van jouw werk. Je hebt immers nog geen portfolio en geen referenties. Toch zijn er, zelfs als je nog geen enkele opdracht hebt uitgevoerd, manieren om opdrachtgevers jouw kwaliteiten te laten zien. En ben je al wat verder in je freelancecarrière, dan helpt een marketingcyclus je bij een succesvolle promotie.