Als freelancer ben je zelf het product of de dienst. Het is dus belangrijk om jezelf goed te verkopen. Door een identiteit te creëren die laat zien wie jij bent en waar je voor staat, onderscheid je je van andere freelancers. Je moet dus van jezelf een merk maken.
 

Onderscheid je van anderen

Heb je hét gat in de markt ontdekt en ben je uniek, dan heb je het makkelijk. Maar zijn er veel freelancers op de markt die dezelfde dienst als jou aanbieden, dan moet je jezelf onderscheiden en een goede reputatie opbouwen. Het kost wel even moeite om van jezelf een merk te maken, maar het zal later in je carrière z’n vruchten afwerpen. Dankzij een eigen identiteit, maak je de klant namelijk duidelijk waarom hij bij jou moet zijn en niet bij een ander. Bedenk dus goed hoe je jezelf profileert, welke indruk je maakt en of die indruk bij een toekomstige klant blijft hangen, zodat hij of zij zich jou herinnert als er een freelancer nodig is.
 

Zorg voor een goede eerste indruk

Voor een eerste indruk krijg je maar één kans. Dus de indruk die een klant krijgt van jou, door bijvoorbeeld je website of visitekaartje, moét meteen goed zijn. Laat helder en duidelijk zien waarom de klant bij jou moet zijn en niet bij een ander. Dit is een belangrijk onderdeel van jouw positionering in de markt. Laat zien wat de klant kan met jouw product of dienst en wat de directe voordelen zijn om jou in te huren en niet iemand anders. Belangrijk is jouw kennis, ervaring, kwaliteit, waarde, doelgerichtheid en betrouwbaarheid.
 

Het belang van de bedrijfsnaam

Je onderscheiden van de rest begint al met een goede bedrijfsnaam. Deze is essentieel voor het slagen van je bedrijf. De bedrijfsnaam moet uniek zijn en professioneel klinken. Ook moet de naam makkelijk zijn om te spellen en uit te spreken. Kies voor een naam die niet te lang is en die makkelijk in het gehoor ligt. Klanten zullen zich jouw bedrijf dan gemakkelijker herinneren. En misschien wel het belangrijkste: de bedrijfsnaam moet de lading dekken van je product of dienst. Sommige freelancers kiezen ervoor om hun persoonlijke naam als bedrijfsnaam te gebruiken, anderen bedenken liever een andere naam. Lees op Ondernemersplein.nl hoe je controleert of de gekozen bedrijfsnaam beschikbaar is als merknaam en domeinnaam.
 

Je eigen naam als bedrijfsnaam

Je kunt ervoor kiezen om je persoonlijke naam te verwerken in de bedrijfsnaam, bijvoorbeeld: Willem Ridder creatief advies. Als freelancer bén je immers jouw bedrijf. Het voordeel van zo’n bedrijfsnaam is dat deze duidelijk en meestal uniek is. De naam is makkelijk te onthouden en uitstekend te vinden via Google. Toch is zo’n persoonlijke bedrijfsnaam niet handig als je wilt uitbreiden met je bedrijf. Verder is de naam niet erg creatief en kan het dus een minder goede weerspiegeling zijn van jou als merk.
 

Een andere naam als bedrijfsnaam

In plaats van je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken, kun je een heel andere naam bedenken. Hierbij houd je rekening met wat je wilt uitdragen als merk. Je hebt de vrijheid om iets aparts en opvallends te kiezen. Een goede bedrijfsnaam versterkt je merk en ondersteunt je diensten of producten. Ga je op termijn uitbreiden, dan kun je de bedrijfsnaam gewoon handhaven. Toch kan de bedachte naam lastiger zijn om te onthouden en denkt de klant bij het horen ervan misschien niet meteen aan jou.
 

Een herkenbare huisstijl

Naast een goede bedrijfsnaam, is het belangrijk om een herkenbare huisstijl te hebben die past bij je identiteit als freelancer. Deze stijl voer je door in alles. Logo, visitekaartjes, brochures, briefpapier, factuur, e-mailhandtekening, website en profielen op social media. Het maakt je visueel herkenbaar. Dit is hetzelfde principe als producten in de supermarkt. De vormgeving van de ene verpakking spreekt je wel aan en de andere niet. Hetzelfde geldt dus voor je huisstijl. Denk niet alleen aan het lettertype, maar ook aan de lettergrootte en de kleuren. Welke sfeer ademen de kleuren en letters en past deze sfeer bij jouw identiteit? Maar ook: is de kleur van je huisstijl goed te gebruiken? Komt het logo goed uit op zwart-wit printjes? Laat in de keuze voor de huisstijl ook de kosten meewegen van het drukwerk. Zo is drukwerk in één kleur goedkoper dan drukwerk in full colour. Ben je zelf geen designer, huur dan een professional in voor het ontwerpen van je huisstijl. Deze kwaliteit loont op termijn.
 

Website

Heb je een goede bedrijfsnaam bedacht en de domeinnaam geclaimd, dan komt de volgende stap: je website. In de vormgeving van de website voer je de huisstijl helemaal door. Naast dit esthetische aspect, moet de website gebruiksvriendelijk zijn op zowel computer als smartphone. Er zijn verschillende bedrijven waar je een moderne, goedwerkende website kunt afnemen, maar je kunt hem natuurlijk ook naar wens laten bouwen door een freelance webbouwer. Bedenk vooraf goed hoe de site eruit moet zien, want je kunt niet ieder jaar een nieuw ontwerp maken. Zoek dus vooraf naar websites die je aanspreken. Dit mogen sites zijn uit heel andere branches. Je wilt immers niet je collega freelancers imiteren, je wilt een eigen identiteit.
 

Inhoud van je website

Bied op je site de informatie die je toekomstige klant wilt weten. Denk na over de navigatie, het aantal pagina’s, contactgegevens, foto’s en afbeeldingen. De website moet een weerspiegeling zijn van jouw deskundigheid als freelancer. Voor wat betreft de teksten: schijf helder, duidelijk, foutloos en vanuit de visie van een potentiële klant. Schrijf dus niet alleen over jezelf, maar schrijf ook over datgene waar je klant naar op zoek is. De klant voelt zich dan begrepen en krijgt het gevoel dat hij of zij de juiste freelancer heeft gevonden. Twijfel je aan je eigen schrijftalent, schakel dan de hulp in van een freelance tekstschrijver.
 

Portfolio en referenties

Hoe fijn is het voor een klant als hij of zij kan zien wat je al gedaan hebt? En wat andere klanten van jou vinden? Zorg dus dat je website een pagina ‘klanten’, ‘portfolio’ of ‘referenties’ bevat. Elke keer als je een project af hebt, voeg je die hieraan toe. Als startende freelancer heb je misschien nog niet veel klanten of een portfolio en referenties, maar vermeld toch wat je al hebt gedaan zodat de klant een beeld krijgt van je kwaliteit. Ook kun je aan iedere klant vragen om een aantal regels te schrijven over zijn ervaring met jou als freelancer. Als je klantvaardig bent, dan willen ze dit zeker voor je doen. Verwijs eventueel ook naar de website van de klant. Deze referenties zijn namelijk een geweldige manier om jezelf als merk te profileren, zeker als je klant ook als ‘merk’ bekend staat.
 

Een persoonlijke touch

Het laatste wat nodig is om jezelf als merk te profileren, is te laten zien dat er achter jouw website en bedrijf een mens van vlees en bloed zit. Laat zien wie je bent, waar je voor staat en laat merken dat je up-to-date bent. Zorg dus voor een persoonlijke touch. Dit kan met een account op social media, of door jouw kennis en andere facetten van jezelf te delen in een blog. Ook kun je regelmatig een nieuwsbrief versturen, waarin je schrijft over je bezigheden op zakelijk gebied, en waarin je ideeën en andere invalshoeken deelt. Respecteer wel altijd de wet- en regelgeving van e-mailmarketing. En als kers op de taart, verras je goede klanten met een relatiegeschenk. Zoek het geschenk met zorg uit, dan laat je sowieso een persoonlijke indruk achter.

Nu je goed hebt nagedacht over hoe je jezelf als merk neerzet, is het tijd om jezelf te promoten: bedenk wie je doelgroep is, hoe je je positioneert in de markt en wat je marketingstrategie is.