Een uurtarief hoeft lang niet altijd hetzelfde te zijn. Om verschillende redenen kun je soms een lager of zelfs hoger tarief hanteren dan gewoonlijk. Het kan bijvoorbeeld lager zijn omdat je een opdracht graag wilt, of je kunt een hoger tarief rekenen omdat de opdracht eigenlijk niet in jouw volle agenda past. Maar ook kun je opzettelijk goedkopere en duurdere offertes de deur uit doen om te ontdekken of je te goedkoop of te duur bent. Dankzij deze werkwijze ontdek je op den duur jouw optimale freelancetarief.
Offerte opstellen is ook nuttig voor jezelf
Heb je als freelancer een uurtarief bepaald en kun je deze ook nog eens motiveren, dan ben je er vaak nog niet. Want een klant wil bij aanvang van een opdracht weten wat hij of zij aan het eind kwijt is. Je moet dus een offerte maken. Maar zo’n offerte is niet alleen noodzakelijk voor de klant, het opstellen hiervan is ook nuttig voor jezelf. Je dwingt jezelf om na te denken over de opdracht, de tijd die je eraan kwijt bent en de prijs die je wilt rekenen. Je kunt uit een offerte veel lering trekken. Bij het opstellen is het dus verstandig om, naast het maken van een reële tijdsinschatting, met meer factoren rekening te houden.
Neem de opdrachtgever onder de loep
Hoe je in de praktijk omgaat met je uurtarief, kan per klant verschillend zijn. Probeer vooraf je opdrachtgever te beoordelen. Heeft hij bijzondere wensen? Is het een risicovolle opdracht? Zal de klant snel of langzaam betalen? Is er voor deze job veel administratief werk nodig? En wil de klant veel telefonisch en persoonlijk overleg? Op basis van al deze bevindingen moet je je afvragen of jouw berekening van de basiskosten wel past bij de klant. Helemaal als het een groot project betreft. In dit geval kan het verstandig zijn om je kosten op een andere manier te berekenen. Natuurlijk is dit alles lastig in te schatten bij nieuwe klanten en kun je er ook weleens naast zitten. Ga dus vooral af op je intuïtie.
Bedenk hoe graag je de opdracht wilt
Naast dat je je opdrachtgever onder de loep neemt, is het goed om je te bedenken hoe graag je de opdracht wilt. Komt het je op dit moment uit? Hoeveel tijd wil je werkelijk in het project investeren? En hoeveel zin heb je in deze klus? Als je al veel werk hebt en de opdracht kan je niet volledig boeien, dan is het de overweging waard om ter ‘compensatie’ de offerteprijs te verhogen. Anderzijds: als het een ‘makkelijke’ opdracht is, eentje die je erg leuk vindt of die je uitdaagt, dan zou je juist de prijzen kunnen verlagen. Helemaal als er gegarandeerd vervolgopdrachten uit voortkomen en je de klant dus kunt toevoegen aan het klantenbestand. Lever je voor het lagere tarief ook nog eens kwaliteit, dan kun je ook rekenen op een mooie referentie.
Verstuur goedkopere en duurdere offertes
Naast dat je de offerteprijs aanpast vanwege de klant of de opdracht, kun je je prijs aanpassen om te ontdekken of je gewoonlijk te lage of te hoge tarieven hanteert. Hiervoor maak je per nieuwe gelegenheid een andere offerte. De ene keer een bepaald percentage hoger en de andere keer wat lager, bijvoorbeeld tot maximaal 20% hoger of lager. Na een aantal projecten merk je proefondervindelijk tot in hoeverre bedrijven met je in zee willen gaan.
Houd bij hoeveel offertes ‘scoren’
Vergelijk vervolgens hoe vaak je met beide tarieven scoort. Op deze manier ontdek je of je te duur of te goedkoop bent. Scoort slechts 10% van de offertes met een hoog tarief, dan is het misschien niet profijtelijk om dit tarief in de toekomst te blijven hanteren. Scoor je daarentegen met 60% van de offertes met het lage tarief, dan blijkt dit tarief toch wel een hele goede. Een andere uitkomst kan zijn dat 50% van de hoge tarieven scoort tegen 100% van de lage tarieven. In dit geval is waarschijnlijk het hoge tarief het juiste. Want als elke offerte die je wegstuurt een positieve uitkomst heeft, dan kun je er wel vanuit gaan dat je te goedkoop bent. En houd ook in de gaten of je van alle uitgezette offertes er op zíjn minst een derde binnenhaalt. Lukt dit niet, dan ben je waarschijnlijk te duur. Natuurlijk zijn de genoemde percentages geen wetmatigheden, ze kunnen per branche verschillen.
Als je al deze tips in gedachten houdt en elke keer je klant, de opdracht en je offerte probeert te analyseren – vooraf en na afloop - dan krijg je nuttige inzichten. Na verloop van tijd bereik je dan vast en zeker jouw optimale freelancetarief.