Als beginnende freelancer moet je apparatuur aanschaffen om je werk goed uit te voeren. Wat je allemaal nodig hebt, is natuurlijk afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent. Toch zijn er apparaten waar bijna geen enkele freelancer zonder kan.
Computer: een belangrijke investering
In welke branche je als beginnende freelancer ook werkzaam bent, je hebt een computer of laptop nodig. Al is het maar om je administratie bij te werken en online belastingaangifte te doen. Een computer is een belangrijke investering voor een freelancer. Helemaal als je grafisch ontwerper of fotograaf bent en je werk dus valt of staat met beeldbewerkingen. Heb je nog niet zo’n groot budget, probeer dan niet op de computer, maar op andere zaken te bezuinigen. Schaf je een laptop, mac of pc aan en gebruik je deze alleen zakelijk, dan zijn deze zakelijke kosten aftrekbaar. Dit geldt ook voor de overige inrichting van je kantoor. Lees meer over zakelijke kosten op de website van de Belastingdienst.
Printer, scanner en fax in één
Als freelancer moet je een administratie bijhouden en facturen versturen. Het liefst doe je dit allemaal digitaal, maar toch ontkom je er niet aan om bepaalde documenten zwart op wit te hebben, denk aan contracten. Verder wordt er in het bedrijfsleven nog weleens gebruik gemaakt van de fax en moet je soms contracten, tekeningen of andere documenten digitaliseren. Er zijn draadloze all-in-one printers waarmee je kunt printen, faxen en scannen. Ideaal dus voor een freelancer.
Een laser- of inkjetprinter
Naast multifunctionele printers, zijn er laserprinters en inkjetprinters op de markt. Print je hoofdzakelijk in zwart-wit, overweeg dan een laserprinter. Deze is duurder in de aanschaf, maar drukt meer pagina’s af per toner dan een inkjetprinter. Op de lange termijn verdient deze zichzelf dus terug. Vind je de aanschafprijs van een laserprinter te hoog, ga dan voor een inkjetprinter. Deze is goedkoop, maar wel kunnen de cartridges erg prijzig zijn. Kies daarom voor een printer met separate kleurcartridges, zodat je alleen de lege tanks hoeft te vervangen. Wil je kwalitatief afdrukken en geen gedoe hebben met je printer, dan is het een mogelijkheid om een printer te leasen voor een vast bedrag per maand.
Maak regelmatig een back-up
Een nachtmerrie: je computer crasht, je hebt geen back-up gemaakt en bent dus al je bestanden kwijt. Niet alleen die van jezelf, maar ook die van je klant! Al het werk dat je kwijt bent, moet je - onbetaald - nogmaals doen. Jij niet blij en je klant niet blij, want het project loopt misschien ook vertraging op - met alle gevolgen van dien. Als freelancer kun je dit risico niet lopen. Neem daarom de verantwoordelijkheid en maak regelmatig, dagelijks of wekelijks, een back-up en zorg dat dit je nooit overkomt.
Back-up: online of offline
Voor een offline back-up zet je al je bestanden op een externe, harde schijf met ssd of hdd geheugen. Een schijf met ssd geheugen is klein en neem je gemakkelijk overal mee naar toe, een schijf met hdd geheugen kan vooral veel data aan en is ideaal voor designers en fotografen. Bedenk wel dat een externe schijf geen zekerheid biedt bij brand, waterschade en diefstal, tenzij je hem consequent op een andere plaats bewaart. Een andere optie is het om al je bestanden automatisch online op te slaan. Hiervoor betaal je een maandelijks bedrag. Voordeel is dat je altijd alle gegevens bij de hand hebt. Er zijn verschillende aanbieders, kijk bijvoorbeeld eens bij je internetleverancier.
Branddetectors en spanningsbeveiligers
Het hoort niet tot de reguliere kantoorinrichting, maar denk bij de aanschaf van apparatuur voor een ergonomisch kantoor ook aan branddetectors en spanningsbeveiligers. De aanschaf kan je wellicht een hoop geld besparen. De kosten zijn te verwaarlozen, zeker in verhouding tot de schade die aangericht kan worden ten gevolge van brand, blikseminslag en andere piekspanningen.